اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا

اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ

Brad Simpson
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا

دنیای بازی های ویدئویی، همواره خود را مدیون استودیو های بازی سازی و جامعه گیمران می دانند. معمولا این دو گروه بوده اند و به عبارتی هستند که مانند خاکستر زیر آتش به آتش جذابیت این دنیا می افزایند. صنعت بازی های ویدئویی از بدو تاسیس تا کنون همواره عنوان هایی را به جامعه گیمر ارائه داد تا به آن جایی که  گیمر خود را در آن می دید به عبارتی تعامل گیمر و آن IP در حد بسیار بالایی قرار داشت اما باید دانست که پشت هر عنوان ایده ای قرار دارد و پشت هر ایده تیمی منسجم؛ به صورتی که عزم آن ها و فکر نوآورانه آن ها باعث مشهوریت و محبوبیت عنوان خود می شود. این امر باعث می شود تا نوعی گرایش به تیم بازی سازی برای گیمر به وجود آید؛ به طوری که هر فرد خود را طرفدار یک استودیو بازی سازی و بازی های آن داند لذا استودیو های بازی سازی نقشی اساسی در موفقیت صنعت بازی های ویدئویی و موفقیت آن دارند.

این امر باعث می شود تا ما در ایم مقاله به بررسی و نگارش در مورد یکی از استودیو های بازی سازی بپردازیم که همواره ما را با عنوان های مجذوب کننده ی خود به تفکر واداشته، ما را نسبت به آن ها علاقه مند می کند. موضوع بحث ما استودیویی است که چه گیمر های قدیمی و چه تازه گیمر ها به آن علاقه مند هستند و همواره به دنبال تجربه عنوان های آن می باشند. استودیو ناتی داگ، یکی از این استودیو هاست که سهم عظیمی را در موفقیت و به چشم آمدند دنیای گیم در چند دهه اخیر شده است. ناتی داگ  نامی است که برای گیمر های نسل قبل و چه این نسل، به عبارتی در برهه ۲۰ ساله اخیر، برروی زبان ها بوده است و با اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد، به نظر می رسد که همواره بر روی زبان ها خواهد بود. تقدس نام ناتی داگ باعث شده تا گیمر های زیادی به سمت آن گرایش پیدا کرده و در پی آن عاشق پشتیبان همیشگی این استودیو یعنی سونی شده اند. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن تبین ابعاد چگونگی تشکیل این استودیو جاودان،به معرفی عنوان های منتشر شده توسط آن و هم چنین  بازگو موفقیت های به وجوده آمده توسط آن ها پرداخته و شما را هر چه بیشتر با این مقاله آشنا کنیم. باشد که این مقاله بتواند دری از مجهولات ذهن شما درباره این مقاله را به مسئله ای قابل حل تبدیل کرده و شما را هرچه بیشتر از پیش با این استودیو آشنا کنیم. در این مقاله ابتدا به معرفی کوتاهی از این مقاله پرداخته و سپس ضمن بررسی IP های معروف این استودیو، نگاهی به نگرش های آن و … خواهیم داشت به طوری که پازل دانسته های شما در مورد این استودیو کامل شود. پس با ما همراه باشید تا با گیمفا سفری داشته باشیم به شعبه اصلی استودیو ناتی داگ و از نزدیک( البته مجازا) با آن ها آشناشویم تا مقداری از وقت خود را صرف دانستن در مورد مولد برخی از بازی های معروف که به تجربه آن پرداختیم، کنیم.

Naugthy-Dog.jpg

ردپای ناتی داگ بر خاطرات شما

ناتی داگ، ایده ی خُرد که بعد ها به پدیده تبدیل شد!

در سال ۱۹۸۴، سودای شکل گیری استودیویی مستقل توسط دو دوست دبیرستانی به نام های، Andy Gavin و Jason Rubin شکل گرفت. دو دوستی که با عزم خودکاری کردند، کارستان! شاید در ابتدا تفکر آن که حتی این استودیو، استودیویی جهانی شود برای همگان سخت بود اما به وضوح در حال این را دیدیم به طوری که برخی بهترین بازی تاریخ بازی های ویدئویی یعنی The Last Of Us می دانند که دست پخت این استودیو می باشد. شعب این استودیو در سانتی مونیکا و کالیفرنیا متمرکز شده است. این استودیو در سال ۲۰۰۱ توسط سونی خریداری شد تا سونی به وسیله این استودیو ضمن جذب مخاطب، به سودی کلان برسد. Jason و Andy در دوران جوانی یکدیگر دست به ساخت عنوان هایی جذاب و مهیج زدند که زمینه جذب مخاطب برای آن ها را فراهم آورد. بازی هایی نظیر: Rings of Power ،the Sega Genesis/Mega Drive ،Way of the Warrior که برای ۳DO منتشر شدند و ضمن این که بودجه استودیو برای پیشرفت بسیار پایین بود اما این استودیو بعد از انتشار این عنوان ها به استودیویی جهانی توسعه یافت. Mark Cerny که در آن زمان طراح ساخت Sonic the Hedgehog 2 بود، سران جوان استودیو را متقاعد به ساخت عنوان هایی انحصاری پلتفرمی خاص که در آن زمان بسیار نظرات معطوف ۳D بود، کرد. سرانجام این امر، باعث ساخت عنوان محبوب و مهیج Crash Bandicoot در آگوست ۱۹۹۶ برروی PlayStation شد. ناتی داگ تا سه نسخه Crash را روانه بازار کرد و در همین بُرهات بود که ناتی داگ توسط سونی خریداری شد. بعد از ساخت Crash Team Racing، استودیو شروع به ساخت عنوان Jak and Daxter برای PlayStation 2 کرد. در سال ۲۰۰۴ استودیو با چالشی عظیم روبه رو شد و آن جدایی Jason Rubin از تیم استودیو برای کاربرروی Iron and the Maiden بود. بعد از این چالش و بازیابی استودیو در سال ۲۰۰۷ Nathan Drake با ناتی داگ وارد عرصه بازی های ویدئویی شد. Uncharted: Drake’s Fortune در سال ۲۰۰۷ برروی PS3 منتشر شد و به دنبال آن نسخه های جدید آن یعنی Uncharted 2: Among Thievesدر سال ۲۰۰۹ و Uncharted 3: Drake’s Deception در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند. ناتی داگ نه تنها به خاطر انتشار عنوان هایی عالی دارای محبوبیت است بلکه به خاطر ساخت فرنچایز هایی انحصاری برای PS همواره در ذهن فن های متعصب دارای جایگاه والایی است. این جایگاه با انتشار TLOU به عرش رسید و ناتی داگ را در ذهن ها جاودانه کرد. شایان به ذکر است که TLOU  توسط تیم دوم بازی سازی استودیو ساخته شد. این بازی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و در قحطی بازی های مهیج، طوفانی به پا کرد به نحوی که همگان را مجذوب خود کرد و حتی طرفداران کنسول Xbox را وادار به تشویق خود کرد و به همگان قدرت بالای خود را دیکته کرد. “جوئل و الی جو مشوش بازی های ویدئویی را سامان بخشیدند و دنیای گیم را به تحولی عظیم دچار کردند به نحوی که تعدد گیمران را نیز افزایش دادند و منادیان عدم اعتیاد به گیم را به گیم معتاد کردند.”

Andy Gavin و Jason Rubin کیستند؟ چه کرده اند و ماهیت آن ها چیست؟

bonusroundjasonrubin.jpg

Jason Rubin

Andy-Gavin.jpg

Andrew Gavin

Andrew Scott Gavin ملقب به Andy Gavin برنامه نویس، موسس، طراح و نویسنده معروف آمریکایی است که در سال ۱۹۷۰ متولد شد. وی در سال ۱۹۸۶ به همراه دوست دوران بچگی اش یعنی Jason  دست به تاسیس استودیو ناتی داگ زد. او لیسناس خود را در دانشگاه Haverford اخذ کرد. او همچنین دکتری خود را در موسسه Massachusetts به دست آورد. او زبان برنامه نویسی را آموخت و همین امر باعث شد تا در استودیو ناتی داگ به ارتقا سطح گرافیکی ، گیم پلی، صدا و هوش مصنوعی پرداخت. او در چند سال اخیر به نوشتن روی آورده و اولین کتاب خود را با نام The Darkening Dream در سال ۲۰۱۱ به نمایش در آورد. دومین کتاب او نیز با نام Untimed که به موضوع سفر در زمان اشاره دارد در سال ۲۰۱۲ به انتشار رسید. Jason Rubin رفیق، دوست و همراه Andy نیز در سال ۱۹۷۰ دیده به جهان گشود. او طراح بازی های ویدئویی و طراح کمیک بوک است. او در ۱۳ سالگی در دبیرستان Andy را دید و در ۱۵ سالگی به همراه دوستش تصمیم به ساخت استودیویی کردند که بعد ها غوغا کرد. جدای از دنیای بازی های ویدئویی، وی در ساخت کمیک بوک نیز ماهر بود و با ساخت The Iron Saint توانست شهرتی بسیار را کسب کند. آن ها توانستند با تحکیم بخشیدن به روابط دوستی خود آینده استودیو خود را تامین کنند؛ استودیویی که گرچه توسط آن ها دیگر شاید به طور کلی اداره نشود ولی هم چنان پابرجاست و پابرجا خواهد ماند.

2014041130thAnniversaryBanner960x540a.jpg

بیش از ۳ دهه با ناتی داگ

 

ناتی داگ، گروهی کوچک با افکاری بزرگ

همان طور که گفته شد؛ دو دوست دبیرستانی که آشنای با زبان برنامه نویسی کامپیوتر بودند، دست به تاسیس استودیوی بازی سازی زدند که در ابتدا نام آن “Jam Software” بود. گروه آن ها ابتدا تنها برای Apple II بازی می ساخت. آن ها ابتدا بازی Ski Crazed را ساختند که به دلیل به دلیل اجرای آهسته بازی، Gavin آن را دوباره برنامه نویسی کرد تا حالت اجرای بازی سریع تر شود. آن هادر ادامه بازی Dream Zone را ساختند که برروی Atari ST و Amiga منشر شدند که البته  PC نیز از قاعده انتشار این بازی مستثنی نیست. در سال ۱۹۸۹ آن ها دست به ساخت عنوانی با نام Keef the Thief زدند که وظیفه نشر آن بر عهده EA بود. در سال ۱۹۹۰ نام استودیوی آن ها به ناتی داگ تغییر پیدا کرد. در سال ۱۹۹۴ و پس از فعل و انفعالاتی استودیو که خود را در پیشرفت می دید، دست به افزایش تعداد کارمندان خود زد. در اینجا بود که اندیشه ایجاد بازی های کارکتر محور با گیم پلی پویا در بین آن ها شکل گرفت. ثمره شکل گیری این تفکر، Crash Bandicoot بود. سونی که وظیفه نشر این عنوان را داشت، با به نمایش در آوردن این بازی در نمایشگاه E3 برای مردم، یکی از بهترین رکورد فروش ها را برای کنسول PlayStation به ارمغان آورد؛ چیزی در حدود فروش ۶٫۸ میلیون کپی! از سال ۲۰۰۶ ناتی داگ شروع به کار برروی فرنچایز Uncharted کرد. این فرنچایز اولین ناتی داگ در ساخت بازی های واقع گرایانه بود( بازی هایی با داستانی واقع گرایانه و قابل رخ دادن در دنیای طبیعی) و ناتی داگ فالواقع در این امر موفق ظاهر شد. این فرنچایز توانست در حدود ۱۷ میلیون نسخه کپی به فروش برساند که آمار فروش آن فراتر از افکار است به عبارتی باورنکردنی! آخرین ماوش ناتی داگ در عرصه بازی های ویدئویی The Last Of Us بود. عنوانی که نشانگر بلوغ تجربه ناتی داگ در امر بازی سازی و سنبل یگانگی ناتی داگ در این امر می باشد. حال چشم و امید همگان به آینده بازی های این استودیو و بازی های آن برروی کسنول نسل هشتمی PS4 است که به واقع می تواند همگان را مجذوب خود کند، آن هم با جذابیت IP های خود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بازی های منتشر شده توسط استودیو ناتی داگ:

نام بازی: Keef the Thief                                                         سال انتشار: ۱۹۸۹

نام بازی: Rings of Power                                                        سال انتشار: ۱۹۹۱

نام بازی: Way of the Warrior                                                 سال انتشار: ۱۹۹۴

نام بازی: Crash Bandicoot                                                       سال انتشار: ۱۹۹۶

نام بازی: Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back                   سال انتشار: ۱۹۹۷

نام بازی:Crash Bandicoot: Warped                                          سال انتشار: ۱۹۹۸

نام بازی: Crash Team Racing                                                    سال انتشار: ۱۹۹۹

نام بازی: Jak and Daxter: The Precursor Legacy                     سال انتشار: ۲۰۰۱

نام بازی: Jak II                                                                          سال انتشار: ۲۰۰۳

نام بازی: Jak 3                                                                          سال انتشار: ۲۰۰۴

نام بازی: Jak X: Combat Racing                                                سال انتشار: ۲۰۰۵

نام بازی: Uncharted: Drake’s Fortune                                      سال انتشار: ۲۰۰۷

نام بازی: Uncharted 2: Among Thieves                                     سال انتشار: ۲۰۰۹

نام بازی: Uncharted 3: Drake’s Deception                                سال انتشار:۲۰۱۱

نام بازی: The Last of Us                                                             سال انتشار:۲۰۱۳

نام بازی:The Last of Us Remastered                                         سال انتشار: ۲۰۱۴

کارنامه ناتی داگ، سرشار از موفقیت

استودیو ناتی داگ، ید طویلی در ساخت بازی های موفق داشته و دارد و این امر یکی از ویژگی های بارز این استودیو و بازی های آن است. همان طور که مشاهده کردید، ناتی داگ سهم عظیمی از خاطرات PS بازان را متشکل می شود؛ چرا که همه IP های آن سراسر خاطره است و این امر مبرهن جاودان بودن استودیو ناتی داگ! در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی چهار IP معروف این استودیو پرداخته و به اصطلاح با شما عزیزان خاطره بازی کنیم و البته به گذشته نزدیک نیز نگاهی بیاندازیم.

CrashBandicootCover.png

یکی از خاطره انگیز ترین عنوان هایی که همه ما با آن خاطره داریم

 

نام بازی: Crash Bandicoot 

سازنده: (Naughty Dog (۱۹۹۶–۱۹۹۹ 

سبک: Platform ،Racing ،Party

Crash Bandicoot  عنوانی است که کمتر گیمری نام آن را نشنیده است. نمی توان خود را گیمر قدیمی نامید و Crash را تجربه نکرد. این بازی در انحصار سونی می باشد و خالق آن استودیو ناتی داگ می باشد که موضوع مقاله ماست. البته این فرنچایز بعد ها بسیار از این کمپانی به آن کمپانی دست به دست شد و دیگر در انحصار این دونام پرآوازه، ناتی داگ و سونی، نماند. این فرنچایز یکی از ۱۸ فرنچایز معروفی است که بالغ بر ۴۰ میلیون کپی در سراسر جهان فروخته شد. لوکیشن اصلی بازی در مجمع الجزایر Wumpa  در استرالیا متمرکز شده بود که بعد ها به جای های دیگر نیز رخنه کرد و این عنوان خود را در دیگر لوکیشن ها نیز دید. اصالت این بازی، پلتفرمر بودن آن بود که بعد ها این اصالت نیز ازبین رفت و بازی با سبک های مختلف دیگر ارائه شد. در این فرنچایز که محوریت اصلی داستانی آن برروی کارکتر آن یعنی Crash است، می بایست در مقابل دشمن سرسخت او یعنی  Doctor Neo Cortex کسی که Crash را ساخت، مقابله کرد. دشمن سرسخت Crash تنها نابودی او را می خواهد. محتوای اصلی مراحل نیز بر این اساس چیده شده و کارکتر اصلی بازی می باسیت دشمن خود را شکست داده و به تمام مقاصد خود برسد.

886824-jak303.jpg

بیایید خاطرات را زنده کنیم

 

نام بازی: Jak and Daxter 

سازنده:  (۲۰۰۱–۲۰۱۳)Naughty Dog

سبک: Platform

Jak and Daxte عنوایست دوست داشتنی که کلید ساخت آن را استودیو عظیم ناتی داگ زد. اولین قسمت از این فرنچایز برروی PS2 ارائه شد که یکی از فرنچایز های تاثیر گذار برای معروفیت بیش از پیش PS2 قرار گرفت. این فرنچایز تلفیقی از سه سبک اکشن، ریسینگ و پازل( معمایی) را در قالب یک عنوان پلتفرمر به مخاطب ارائه می دهد. داستان کلی این فرنچایز در جهانی ساختگی رخ می دهد که ترکیبی از المان های فانتزی و  کارکتر محوری را به مخاطب غالب می کند. کارکتر های این فرنچایز اغلب برای حل معماهای موجود در جهان خود، به دست و پنجه با چالش های می پردازند. این فرنچایز با ارائه داستان و گیم پلی قوی در عین ساده بودن، موفقیت های زیادی را برای PS به وجود آورد.

Unchartedtrilogy.jpg

یکی از خاطره انگیز ترین فرنچایز های تاریخ دنیای گیم

 

نام بازی: Uncharted

سازنده: Naughty Dog 

سبک: Action-adventure ،Third-person shooter ،Platform

یکی از موفق ترین فرنچایز های جهان که به واقع دنیای گیم را دچار تحولی عظیم کرد و آن عنوانی نیست جز Uncharted جاودانه! عنوانی که دست پخت بازی سازان استودیو ناتی داگ می باشد و از این نظر مهری است بر طومار موفقیت ناتی داگ. داستان این بازی بر محوریت سه کارکتر یعنی نتان دریک؛ کسی که صیاد گنجیه های تاریخی است، Sully و Elena Fisher روزنامه نگار که به ماجراجویی برای برملا کردن و حل معما های تاریخی در سراسر جهان می پردازند و از برای این موضوع به مناطق مختلف جهان سفر می کنند. این فرنچایز شامل سه قسمت Uncharted: Drake’s Fortune، دومین قسمت آن یعنی Uncharted 2: Among Thieves که دارنده سومین متای برتر برای کنسول PS می باشد و Uncharted 3: Drake’s Deception می باشد.  شایان به ذکر است که قرار است فیلمی نیز براساس داستان فرنچایز ساخته شود که احتمالا می تواند موفق باشد و در کنار آن تداعی کننده خاطرات برای کسانی که از این فرنچایز به نحو احسنت فیض بردند. نسخه بعدی این بازی برروی PS4 منتشر خواهد شد. این فرنچایز تا آپریل ۲۰۱۲ در حدود ۱۷ میلیون کپی  فروخت.

thelastofus-1550951.jpg

الی و جوئل| دو کارکتری که همگان را با نمایش خود مجبور به تشویق کردند حتی منتقدان را!

 

نام بازی: The Last of Us 

سازنده: Naughty Dog

سبک: Action-adventure ،Survival horror

آخرین نفر از ما، عنوانیست action-adventure survival horror video game که خالق آن استودیو خلاقی بود با بازی سازانی خلاق به نام ناتی داگ که خلاقیت خود را صرف ساختن عنوان هایی خالق خاطره می کنند. در سال ۲۰۱۱ این بازی معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ بود که سیل عظیم از موفقیت برای ناتی داگ با عرضه The Last Of Us سرازیر شد. البته انگار این موفقیت ها ادامه خواهد داشت، چرا که نسخه بعدی این بازی با نام The Last of Us Remastered به زودی برروی کنسول نسل هشتمی سونی عرضه خواهد شد. داستان این بازی برمحوریت دو کارکتر یعنی جوئل والی اجرا خواهد شد و با ارائه داستانی منحصر به فرد و درگیر کننده انسان را به ژرفای خود فرو می برد. این بازی با عرضه خود تحولی عظیم را در دنیای گیم به وجود آورد به نوعی که مرز بین واقیعت و گیم در این بازی به اندازه تار مویی باریک است.

ناتی داگ، سربلند و استوار

همان طور که طومار موفقیت های ناتی داگ را مورد بررسی قرار دادیم، این استودیو سهم عظیمی را در متحول ساختن دنیای گیم در برهات مختلف را داراست؛ لذا انتظار می رود با ورود به نسل هشتم ونسل نزدیکی دنیای گیم و واقعیت، این استودیو دوباره وارد صحنه شده و موفقیت های خود را همراه با لذت بیشتر برای بازی باز سازد و بتواند با ارائه عنوان های درخورد نام خود، مارا به گذشته برده و گذشته را در حال با کیفیتی بیشتر و مهتر زنده کند با شد که به روزهای قبل باز گردیم. البته مطمئنا این استودیو در سال ۲۰۱۴ با دستی به گیم باز خواهد گشت چرا که دو نسخه جدید از دو فرنچایز محبوب خود را در سال ۲۰۱۴ ارائه خواهد داد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا
اسطوره بازی سازی | تاریخچه استودیو ناتی داگ - گیمفا