قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا

قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham

مهدی فرخی
۱۵:۰۰ ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا

پس از گذر از شخصیت های متعدد مثبت و منفی دنیای فیلم، انیمیشن و بازی های رایانه ای با چهره های مختلف و به یاد ماندنی روبه رو می شویم. قهرمان هایی که با قدرت ها و توانایی های خود داستان هایی از کتاب ها و نویسنده های مختلف روایت می کردند. سری کمیک های معروف DC از جمله منابعی در ارائه ی  داستان های تخیلی و خلق شخصیت های عجیب و غریب و جذاب است که تا به حال هزاران بار از آن ها در محصولات مختلف اعم از کتاب ها، فیلم، انیمیشن و مبحث امروز ما یعنی بازی ها و دنیای گیم استفاده شده است. خفاش معروف یعنی کاراکتر بتمن اولین بار توسط Bob Kane و Bill Finger در سری کمیک های DC خلق شد و توانست به سرعت خود را در قلب مردم جای دهد.

 شخصیتی که روایت ها و داستان های زیادی از آن به بیرون درز کرد و همه عاشق طراحی فوق العاده جذاب آن شدند. دیگر از قدرت های فراطبیعی خبری نبود! قوت تخیل نقش کمتری در وجود بتمن داشت. او فقط با تلاش های فیزیکی و استفاده از وسایل مختلف برای مبارزه، پرواز کردن و… توانسته بود به یک ابر قهرمان تبدیل شود.

اولین بازی ساخته شده بر اساس قهرمان مروموز شهر گاتام یعنی بتمن یا به عبارت دیگر شوالیه تاریکی در سال ۱۹۸۶ منتشر شد

 اما بتمن کیست؟ او در اصل یک انسان عادی و سرمایه دار به نام بروس وین است. وی هیچوقت چهره ی واقعی خود را به کسی لو نمی دهد و تنها کسانی که از هویت او با خبر هستند همکار و پیشخدمت او و چند تن از دشمنان و نزدیکان وی که در طول روند داستان او را می شناسند.

 بیوگرافی بروس وین بسیار جالب است! او کسی بود که از خفاش ترس زیادی داشت و اتفاقات و درگیری هایی که برای او رخ می داد سبب ساخت لباس مخصوص و خلق قهرمانی به نام بتمن می شد. برای خلق شخصیت بتمن از کاراکتر ها و منابع زیادی الهام گرفته شده بود. شخصیت زورو که به عنوان یکی از قهرمان های قدیمی و بزرگ شناخته می شود اولین چیزی بود که ایده های بتمن را در ذهن باب کین به وجود آورد. استفاده از آثار لئوناردو داوینچی نقاش و مخترع بزرگ تاریخ و ساخت سیستم پرواز بتمن نیز یکی دیگر از چیز هایی بود که باب کین طراح اولیه ی بتمن از آن الهام گرفته بود. همچنین منابع زیادی در ساخت این کاراکتر سهیم بودند و به همین دلیل یک شخصیت رویایی در تاریخ ابر قهرمان ها وارد شد.

کاور رسمی بازی Batman: Arkham Asylum

نام: Batman: Arkham Asylum

سازنده: Rocksteady

ناشر: Warner Bros

پلتفرم ها: PS3، X360، PC

تاریخ انتشار:۲۵ آگوست ۲۰۰۹

 

 نخستین بار بتمن در سال ۲۰۰۹ وارد چارچوب بازی های رایانه ای شد و این عنوان تحث نام Batman: Arkham Asylum  انتشار پیدا کرد. عنوانی که هنوز هم در خاطرات ویژه ی گیمر ها وجود داشته و هنوز هم از آن به عنوان یک بازی فوق العاده یاد می کنند. اینبار تیمارستان آرکهام یه عنوان یک بازی  رایانه ای تفاوت های زیادی با محصولات ارائه شده ی دیگر از بتمن داشت. تمامی خصوصیات وی تا حد امکان در این بازی به کار گرفته شده بود تا گیمر ها و مشتاقان بازی ها از آن لذت کافی را برده و با آن ارتباط برقرار کنند.

 موفقیت های این بازی با دریافت نمره های درخشان و بالا از منابع و منتقدان مختلف تمامی نداشت و ورود بتمن به دنیای گیم هم با موفقیت بزرگی رو به رو شد. این عنوان برای پلتفرم های PS3، X360 و PC  منتشر شد و تحولی به عنواین مختلف این پلتفرم ها بخشید. اما داستان آن بسیار درگیر کننده تر از فیلم ها و انیمیشن ها و حتی کتاب های موجود بود. همچنین اولین تجربه ی بتمن بودن یکی دیگر از جذابیت های این IP را داشت و سازندگان مراحل بسیار زیادی را که بتواند گیمر ها را به چالش بکشد در بازی قرار داده بودند.

در این نسخه شما در مقابل تمامی مجرمین و خلافکاران بزرگ مجموعه کامیک استریپ ها و انیمیشنه های بتمن قرار می گیرید

 اما داستان درگیر کننده ای که این عنوان در ارائه ی آن نقش داشت از زمانی شروع می شود که جوکر از تیمارستان آرکهام فرار کرده و دردسر بزرگ دیگری را برای بتمن به وجود می آورد. جوکر دشمن همیشگی بتمن در تمامی نسخه های این سری بازی ها است.

جزیره ای در بازی به نام Arkham Island وجود دارد که کارشناسان زیادی در آنجا مشغول به آزمایشات ژنتیکی مختلف بر روی گیاهان هستند. جوکر با طمع خود به دنیال اطلاعات از این فعالیت ها و پیدا کردن فرمول تایتان و یا بهتر است بگوییم کشف آن و به دست گرفتن راز این آزمایشات است. شخصی به نام Young که یکی از مسئولان این آزمایشات است توسط جوکر به اسارت گرفته می شود. بتمن تمامی مدارک هایی را که او اراده داده بود را از بین می برد تا دست جوکر به آن ها نرسد. اما هنوز عامل اصلی در اسارت جوکر بود.. در ابتدا، بازی با تم درگیر کننده ای ایفای نقش می کند و همین عامل سبب شوق  گیمر ها به ادامه ی این عنوان می شد.

داستان بازی در ادامه پیچیده تر می شود و ورود شخصیت ها و عوامل زیاد به روند بازی باعث این پیچیدگی می شد. این اولین تجربه ی بازیکنان در بازی های رایانه ای از بتمن افسانه ای بود و این شروع یک شاهکار از سوی سازندگان در بین عناوین مختلف دنیای گیمر ها شمرده می شد. اما گیم پلی! عاملی که رابطه ی بازیکن با بازی را فراهم می سازد. قوت این عامل به حدی زیاد بود که سسب شد طلسم ساخت بازی ها از روی فیلم ها شکسته شود. بر اساس شمار بازی هایی که به این شکل ساخته می شوند معمولا بیشتر این عناوین ناموفق عمل می کنند.

شما قادر خواهید بود قسمتی از ماجرای شوم تیمارستان آرخام را از زاویه دید جوکر دنبال کنید

 اما Batman: Arkham Asylum با همه ی سختی ها مقالبه کرده و توانست شاهکاری دیگر به جمع شاهکار ها اضافه کند. اما گیم پلی بازی از چند عامل اعم از: حس کاراگاهی، قوی بودن بتمن در مبارزه ها، سیستم پرواز، مخفی کاری و… که شامل چالش های عجیب و جذاب بازی بود تشکیل می شد. هر کدام از این عوامل خود بخش زیادی از بازی را در بر می گرفتند و ساعت ها باعث سرگرمی گیمر ها می شدند. حس کاراگاهی شامل جست و جو های بتمن در محیط ها و کشف جرم و عوامل جرم ساز بود.

برای حل معما ها بتمن باید از حس کاراگاهی استفاده می کرد که پیدا کردن اثر انگشت ها یکی از عوامل این حس در بازی بود. بتمن در مبارزات عالی عمل می کرد. ضربات مشت و پا و حرکات رزمی و همچنین استفاده از گجت ها یکی از بهترین بخش های گیم پلی بود. مطمئنا گیمر ها علاقه به این دارند که نقش ابر قهرمان بودن خود را در چارچوب بتمن حفظ کنند به همین دلیل مبارزات طوری طراحی شده بود که بتمن قوی و در نقش یک قهرمان با تمام ویژگی هایش باشد.

 در سال ۲۰۰۹ عنوام تیمارستان آرکهام یکی از غنی ترین عناوین از هر لحاظ بود و این نتیجه ی تلاش بی وقفه ی سازندگان را نشان می داد. همچنین این عنوان از لحاظ گرافیکی حرف اول را می زد. طراحی گرافیکی ویژه ی بازی این را به همگان نشان می داد. Batman: Arkham Asylum   عنوانی بود که توانست حصارهای محکم رو به روی خود را از بین ببرد و محصولی با پتانسیل بالا به دور از بازی های هم سبک خود عرضه کرده و تحولی به این نوع عناوین ببخشد.

کاور رسمی بازی Batman: Arkham City

نام: Batman: Arkham City

سازنده: Rocksteady

ناشر: Warner Bros

پلتفرم ها: PS3، X360، PC

تاریخ انتشار: ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱

در سال ۲۰۱۱ نسخه ای دیگر از بازی پرآوازه ی بتمن در آرکهام عرضه شد. پیشرفت های چشم گیری در مکانیزم بازی وجود داشت و درصد بالایی از تغییراتی که در آن ایجاد شده بود مثبت شناخته می شد. Batman: Arkham city عنوانی بود که توانست تمامی ضعف های نسخه ی قبلی را پوشانده و یک بازی کامل با داستانی جذاب و زیبا را به گیمر ها هدیه دهد. این بار محیطی بزرگ تر و زیبا تر باعث شد گه گیمر ها به وجد آمده و ساعت ها مشغول پرواز در شهر گاتهام باشند! داستان بازی نیز پیش از اندازه گیج کننده شده بود.

وجود عوامل زیادی در داستان سبب این درگیری شد. پیچیدگی داستان به حدی جذاب عمل می کرد که حداقل دو بار به اتمام رساندن این عنوان واجب بود! شهر آرکهام دومین نسخه از سری بازی های بتمن بود که باز هم توانست همه را به وجد آورد. داستان باری دیگر زیبایی جدیدی را ارائه کرد. بتمن یک بار دیگر برای خود گرفتاری به وجود می آورد! هنگامی که بروس وین سرمایه دار شهر در حال سخنرانی در بین مردم است افراد شورشی به او حمله کرده و وی را زندانی می کنند.

بتمن به دام جوکر افتاده و جوکر به او سمی تزریق می کند که پادزهر آن مورد نیاز هر دوی آن هاست

پس از اتفاقات زیاد او موفق می شود از دست زندان دکتر استرنج (کسی که بتمن را اسیر کرده بود) فرار کند و آلفرد پیشخدمت بتمن پس از رساندن لباس بتمن، او را به سوی دشمنان بدرقه می کند. مشخص می شود که افراد زیادی در این اقدام مشکوک نقش داشته اند و جوکر دشمن نام آشنای بتمن نیز جزء این افراد شرور می باشد. پس از درگیری ها و اتفاقات زیادی که بین شخصیت های بازی رخ می دهد زمانی فرا می رسد که بتمن و جوکر مجبور هستند که در کنار یکدیگر به چیزی دست پیدا کنند.

 بتمن به دام جوکر افتاده و جوکر به او سمی تزریق می کند که پادزهر آن مورد نیاز هر دوی آن هاست! بتمن فقط یک رو فرصت دارد تا خود را نجات داده و در مقابل اقدامات شرورانه ی جوکر مقاومت کند. یک بار دیگر درگیری هایی بین این دو شخصیت رخ می دهد و جوکر بار ها به بتمن خیانت می کند. پیچیدگی داستان فوق العاده و واقعا لذت بخش بود. این چیزی است که طرفداران سری بازی  های بتمن همیشه آن را دوست داشته اند. گیم پلی بازی هم پیش از اندازه کامل و پر جزئیات بود!

حسی که شهر گاتهام به بازیکن می داد هنوز هم زیباست. هر چیزی که در ساختار گیم پلی، در نسخه ی قبلی وجود داشت پیشرفت کرده بود و باری دیگر Batman: Arkham شهرت زیادی در میان بازی های متعدد پیدا کرد. استفاده از گجت ها بهتر از قبل عمل می کرد و مبارزات جذابیت خاص خود را داشت. کنترل دو شخصیت یعنی بتمن و زن گربه ای در روند گیم پلی یکی دیگر از خوبی های این نسخه بود.

تنوع بیش از اندازه ی محیط ها هم از برتری های این نسخه نسبت به تیمارستان آرکهام شمرده می شد. Rocksteady  خالق بتمن به خوبی با سختی های ساخت این بازی عادت کرده و ساختن یک شاهکار از ویژگی های این استدیو شمرده می شود. جذابیت بالای مراحل جانبی از جمله چیز هایی  بود که به کیفیت مراحل کمک بسزایی می کرد.

حل معما های ریدلر از قسمت های سرگرم کننده ی بازی بود که هیچ وقت نمی توان آن را فراموش کرد.

حل معما های ریدلر از قسمت های سرگرم کننده ی بازی بود که هیچ وقت نمی توان آن را فراموش کرد. می توان اوج سری بازی های بتمن را در این نسخه یعنی  Batman: Arkham city مشاهده کرد. پیش رفت هایی که این عنوان از لحاظ گرافیکی کرده داشت واقعا قابل تحسین بود. در سال ۲۰۱۱ رقیب کمتری برای این نسخه از لحاظ گرافیکی پیدا می شد و هنوز هم گرافیک بالای آن بر سر زبان ها باقی مانده است. لازم به ذکر است که این بازی توانست لقب بهترین عنوان سال را کسب کند که این اتفاق برای همیشه در یاد ها خواهد ماند.

 

 

کاور رسمی بازی Batman:ArkhamOrigins

نام: Batman:ArkhamOrigins

سازنده: Warner Bros. Games Montréal

ناشر: Warner Bros

پلتفرم ها: PS3، X360، PC، Wii U

تاریخ انتشار: ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳

اما در سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۳ آخرین شماره از این سری تحت عنوان Batman: Arkham Origins به انتشار در آمد. چیزی که از همه بیشتر طرفدارن را می ترساند تغییر استدیو سازنده از راک استدی به شعبه ی Warner Bros. Games Montréal بود. قبل از انتشار طرفداران نبود راک استدی را یک ضعف برای این سری می داسنتند که پس از نشر نیز ضعف های زیادی در ریشه های آرکهام وجود داشت که در حد این فرانچایز نبود. اما به دور از ضعف ها و مشکلات نکات مثبتی نیز در روند بازی یافت می شد که به خودی خود به نفع بازی بود. یکی از این برتری ها نکات خوب داستان با چالش های جذاب بود.

 این بار سازندگان تصمیم گرفتند که فلش بکی به گذشته ی بتمن داشته باشند و داستان به جریانات قبل از تیمارستان آرکهام مربوط می شد. زمانی که بتمن جوان تر از همیشه به سراغ هدف های خود سرازیر می شد و زمانی که دیگر تجربه های قبلی خود را در اختیار نداشت. روند داستان از جایی شروع می شود که در زندان شهر اتفاقات عجیبی رخ می دهد و شورشی به پا شده است. برخی از زندانیان گریخته اند و بتمن جوان این را وظیفه ی خود می داند که از اتفاقات رخ داده با خبر شود. وقایع بازی در شب کریسمس رخ می دهد. شبی برفی که زیبایی های خاص خود را به همراه دارد. بتمن متوجه می شود که این وقایع زیر سر Balck mask است.

 این بار سازندگان تصمیم گرفتند که فلش بکی به گذشته ی بتمن داشته باشند

این بار سازندگان تصمیم گرفتند که فلش بکی به گذشته ی بتمن داشته باشند

 پس از دنبال کردن جریانات و اتفاقاتی که برای بلک ماسک افتاده بود باز هم با دشمن همیشگی اش یعنی جوکر رو به رو می شود. وی تمامی قاتلین شهر را فراخوانده تا با کشتن بتمن و هدیه دادن سر وی به جوکر صاحب ۵۰,۰۰۰۰۰۰ دلار شوند! این ایده سبب شد که کاراکتر های موجود در بازی به بیشترین حد خود برسند و داستانی زیبا با چالش های فراوانی را به طرفدران هدیه دهند. حال بتمن با کم تجربگی خود باید هم جان خود را نجات داده و هم از اتفاقات عجیب شهر با خبر شود.

دیگر از پیچیدگی جذاب داستان نسخه های قبلی خبری نبود گر چه باز هم داستان زیبایی در ریشه های آرکهام قرار داشت. اما وجود کاراکتر های زیاد و جذاب به گیم پلی بازی هم نیز جذابیت بخشید. مبارزه با این باس ها یکی از زیبا ترین بخش های گیم پلی بود. بعضی مواقع ساعت ها نیاز بود تا بتوان یکی از باس ها را شکست داد. با وجود دشمنان زیاد عوامل زیادی در بازی توانستند از آن بهره ببرند. اما شیوه ی مبارزات و و سیستم پرواز بتمن تغییر زیادی نکرده بود. همین امر سبب شد که با گیم پلی تکراری و خسته کننده ای رو به رو باشیم. کیفیت مراحل جانبی که همیشه یار و همراه سری بازی های بتمن بود نیز افت های زیادی کرده بود و باعث شد گیم پلی بازی آن قدر ها هم مشتاق نداشته باشد!

افت گرافیکی و باگ های سرسام آور بازی هم از جمله ضعف های این نسخه از بتمن بود. سر انجام Warner Bros. Games Montréal سبب خرابکاری بزرگی در این فرانچایز بود و امید به آن است که در ادامه ی این سری شاهد برتری های زیادی باشیم.

ضربات ترکیبی از عوامل مهم گیم پلی محسوب می شود

اما چندی پیش بر اساس شایعات مختلف نسخه ی جدیدی از بتمن معرفی شد که پس از مدتی این نسخه تحت نام Batman: Arkham Knight به ثبت رسید. به گفته ی یکی از منابع معروف این نسخه تحت ساخت استدیو  Rocksteady می باشد و باید خود را برای شاهکاری به تمام عیار آماده کنید! از جمله ویژگی های جذاب این نسخه وجود Batmobile( ماشین بتمن) در بازی است. به گفته ی سازندگان با استفاده از آن می توانید به راحتی در محیط جهان باز بازی بگردید و همچنین هیچ مانعی جلو دار این ماشین نیست!

این نسخه فقط برای کنسول های نسل هشتم و کامپیوتر های شخصی عرضه می شود و وجود Batmobile مانع ساخت این عنوان بر روی کنسول های نسل هفتم می شد. این نسخه در پاییز سال ۲۰۱۴ روانه ی بازار می شود و امید ها بر این است که با یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین بازی های نسل هشتم رو به رو باشیم.

منتظر Batman: Arkham Knight باشید…!

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا
قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قهرمان تاریکی ها | تاریخچه سری Batman: Arkham - گیمفا