10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا

۱۰ عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم

عرفان خورسند
۰۹:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا

نسل هفتم با تمام عناوین خوب و بدش، تمام شد و جای خود را به نسلی داد که قرار است تا ده سال آینده، با تکنولوژی های پیشرفته و کنسول های قدرتمند، بازیبازان تشنه به بازی های همه چی تمام را سیراب کند! بازی های فراوانی با ظاهر و درون مایه های عالی در دوره ی ۷ ساله نسل قبلی ساخته شدند که بازیبازان هزاران ساعتبه پای کنسول یا کامپیوتر خود نشانده و لذت واقعی بازی های ویدیویی را به آن ها چشانده اند. بی شک بخش عظیمی از این بازی ها، عناوین در سبک ریسینگ بوده اند که همگان آن را سبکی سرشار از هیجان، آدرنالین و گرافیک عالی می دانند. سبکی که شناخته و مشهور شدن در آن کار آسانی نیست و بایستی خلاقیت ها و نوآوری های فراوانی در بازی وجود داشته باشند تا در اذهان مردم ماندگار بمانند. حال در این مقاله قصد داریم تا ده بازی برتر ریسینگ نسل هفتم را مرور کنیم. لازم به ذکر است که انتخاب این عناوین با دقت و ریزبینی زیادی همراه بوده و ۱۰ بازی انتخاب شده از فیلترهای فراوانی عبور کرده اند. میزان فروش و بازخورد های منتقدین از بازی نقش بسزایی در انتخاب آن داشته اند.

gt5 boxart final eu

۱۰- بازی Gran Turismo 5

سازنده: Polyphony Digital

سال انتشار: ۲۰۱۰

مسلماً سونی برای عقب نماندن از مایکروسافت در ساخت عنوانی انحصاری در سبک ریسینگ برای نسل هفتم، گزینه ی بهتری غیر از ادامه دادن سری GT نداشت. ساخت این قسمت همچون قسمت های گذشته بر عهده ی Ployphony Digital بود. برای اولین بار در این سری شاهد تخریب پذیری اتومبیل ها بسته به کلاسشان بودیم که به جذاب تر شدن گیم پلی کمک فراوانی کرده بود. همچنین فیزیک بازی به معنای واقعی “یک پیشرفت بزرگ” نسبت به GT4 بود که مورد تحسین منتقدان هم قرار گرفت. برخورداری از ۱۰۸۳ خودروی مختلف که در دو دسته ی Premium و Standard قرار می گرفتند از نکات برجسته ی این عنوان بود و در کنار نور پردازی فوق العاده ی بازی و امکان حضور در تورنومنت های فراوان از جمله NASCAR و WRC زمینه ساز موفقیت این عنوان و فروش ۱۰ میلیون کپی از آن بر روی کنسول PS3 شد.

mario kart 7 box art

Mario Kart 7

۹- بازی Mario Kart 7

سازنده: Nintendo EAD group

سال انتشار: ۲۰۱۱

پرفروش ترین بازی سبک ریسنگ در کنسول های دستی که به گفته ی منتقدان، سرشار از نوآوری های زیبا و جذاب بود. این عنوان انحصاری ۳DS با برخورداری از یک گرافیک فانتزی مشابه با دیگر عناوین سوپر ماریو، موفقیت های فراوانی را نصیب نینتندو و کنسول محبوبش کرد که گفته می شود تاکنون حدود ۵ میلیون کپی از آن فروخته شده است.  قابلیت های آنلاین بازی و امکان شخصی سازی وسیع خودرو ها با قطعات و ابزار های مختلف که با آن ها می توان بیش از ۱۱۹۰ ترکیب مختلف برای ماشین های کارتینگ ساخت و نیز برخورداری از محیط های بسیار متنوع مانند پیست مسابقه ای زیر آب و قابلیت Hanggliding از نکات برجسته ی این بازی بودند. منتقدین بسیاری هم از این بازی تعریف کردند از جمله منتقد IGN که گفته بود “این عنوان دست پری از خلاقیت های فوق العاده دارد” و به این بازی امتیاز ۹ از ۱۰ را داده بود.

250px grid

GRID

۸- بازی GRID

سازنده: Codemasters

سال انتشار: ۲۰۰۸

Codemasters ید طولایی در ساخت عناوین ریسینگ دارد. از F1 و Dirt گرفته تا Sega Rally و TOCA . این بازی در سال ۲۰۰۸ و به عنوان ادامه ای بر سری ریسینگ TOCA ساخته شد که تا حدود فراوانی با این فرانچایز فاصله داشت. در Grid می توانستید پله به پله پیشرفت کنید و تیم خود را تشکیل دهید. حتی در مقاطعی امکان استخدام راننده را هم داشتید تا در مسابقات همراهیتان کند. این بازی با تحسین اکثر منتقدان رو به رو شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. به گفته ی منتقد IGN ” این بازی روح مسابقه را تسخیر می کند! کاری که هیچ بازی دیگری از پسش بر نمی آید”

گرافیک Grid خارق العاده بود. تکسچر های بسیار عالی و ظرافت بسیار در طراحی اتومبیل ها به خوبی نمایان بودند و تخریب پذیری به حد فراوانی بازی را جذاب کرده بود. همچنین قابلیت جذابی به نام Flashback در بازی وجود داشت که این امکان را به بازیکن می داد تا در مسابقه ۱۰ ثانیه به عقب بر گردد و اشتباهات خود را جبران کند. قابلیتی که ظاهراً به مذاق منتقدین خوش آمده و از آن تعریف بسیاری شد. ۴۳ اتومبیل در این بازی تعبیه شده بود که با وجود کم تعداد بودن، طراحی بسیار خوبی داشتند که جذابیت بازی را دوچندان می کرد.

256px projectgothamracing3 coverart

۷- بازی Project Gotham Racing 3

سازنده: Bizarre Creations

سال انتشار: ۲۰۰۵

بی شک این عنوان انحصاری X360 از بهترین های سبک ریسینگ در نسل هفتم است. تعریف و تمجید های بسیاری از طراحی های داخلی اتومبیل و ظرافت های به کار رفته در آن شد و این مهم از نکات برجسته ی بازی بود. PGR 3 توسط مجله رسمی Xbox در سال ۲۰۰۵ به عنوان بهترین بازی انحصاری سال X360  انتخاب شد. همچنین این مجله این عنوان را بهترین بازی اول شخص غیر شوتر سال نامید.

قریب به ۸۰ اتومبیل در این بازی لایسنس شده که در طراحی هر یک از آن ها ۱۰۵۰۰۰ پلی گون به کار رفته است. البته به گفته ی سازندگان متوسط پلی گون برای برخی از اتومبیل ها حدود ۴۵۰۰۰ تا ۸۷۰۰۰ است. PGR3 توانست نقد های مثبتی دریافت کند و میانگین متای ۸۸ را بدست آورد. همچنین مجله ی Xbox 360 World به این بازی امتیاز ۹۲ داد تا جزو تنها ۱۳ بازی ای باشد که از این مجله امتیاز بالای ۹۰ را کسب کرده اند.

250px dirt 2 box art

Colin Mcrae: Dirt 2

۶- بازی Colin Mcrae: Dirt 2

سازنده: Codemasters

سال انتشار: ۲۰۰۹

باز هم Codemasters و عنوانی شایسته در سبک ریسینگ. این عنوان یک سال پس از مرگ ناراحت کننده ی  Colin Mcrae ساخته شد. شاید بتوان گفت که این بازی ادای دینی بود به این قهرمان دنیای رالی که نامش از سال ۱۹۹۸ بر روی کاور فرانچایز قرار می گرفت.

بی شک Dirt 2 پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه های پیشین فرانچایز کرده بود و به همین دلیل مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فیزیک اتومبیل تا حد امکان طبیعی کار شده بود تا حرکات و رفتار یک اتومبیل واقعی رالی را شبیه سازی کند. به لطف ارتقاء وزن و هندلینگ اتومبیل ها، امکان انجام دادن حرکاتی که دردنیای واقعی رالی انجام می شد مانند Scandinavian Flick (یک روش وارد شدن به پیچ ها با دریفتی خاص که توسط رانندگان رالی به کار می رود) هم میسر شده بود. دیگر نوآوری جالب در بازی حضور قهرمانان و رانندگان مطرح دنیای رالی مانند Ken Block و David Mirra در بازی بود. پیست ها و مسیر های مسابقه ای فراوان هم از دیگر نکات برجسته ی بازی محسوب می شود.

256px revenge boxart

Burnout Revenge

۵- بازی Burnout Revenge

سازنده: Criterion Games

سال انتشار: ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶

فرانچایز Burnout از محبوب ترین (و در عین حال تخیلی ترین!) فرانچایز های سبک ریسینگ است که  توسط Criterion Games ساخته شده است. در اصل این فرانچایز متعلق به نسل ششم بود اما در سال ۲۰۰۶ برای کنسول X360 هم عرضه شد. کیفیت کنترل و هندلینگ اتومبیل ها در این بازی تحسین همگان را برانگیخت و به گفته منتقد IGN ” بازی های بسیار بسیار کمی در هر کنسولی هستند که امکان کنترل بهتر و ظاهر جذاب تری نسبت به Burnout Revenge داشته باشند.” بر خلاف دیگر عناوین هم سبک، رانندگی دیوانه وار و نابود کردن رقبا در BR یک رکن بود که بی آن نمی شد به بازی ادامه داد و همین موضوع به هیجان بازی کمک بسیاری می کرد. همه چیز در BR بر پای هرج و مرج و بهم ریختن خیابان ها و نابود کردن حریفان بنا شده بطوریکه شما حتی آزادی عمل در انتخاب چگونه از پیش رو برداشتن حریفان نگون بخت خود را هم دارید!

نسخه ی X360 بازی همراه با بهبود گرافیک و چندین قابلیت جدید عرضه شد تا قدرت نسل جدید را به رخ بکشد. در کل ۷۷ اتومبیل در بازی تعبیه شده بود.

need for speed hot pursuit 2010

Need for Speed: Hot Pursuit

۴- بازی Need for Speed: Hot Pursuit

سازنده: Criterion Games

سال انتشار: ۲۰۱۰

عنوانی که بسیاری آن را ناجی جان فرانچایز NFS می دانند. برای اولین بار بود که ساخت نسخه ای از این سری به استودیوای غیر از EA Blackbox سپرده می شد و امید به آن می رفت که استودیوی سازنده ی جدید بتواند روح تازه ای در کالبد NFS بدمد. کاری که استودیوی با تجربه Criterion Games که شهرت بسیاری با ساخت فرانچایز پرطرفدار Burnout بدست آورده بود به خوبی انجام داد.

همه چیز در این بازی بوی نوآوری و خلاقیت می داد. تعقیب و گریز های هیجان انگیز، پلیس هایی که تا پای جانشان برای دستگیری رانندگان تشنه به سرعت مبارزه می کنند و سوپر ماشین هایی که نظیرشان در NFS دیده نشده بود. NFS HP یک شاهکار به تمام معناست و کاملاً شایستگی حضور در ۱۰ بازی برتر ریسینگ نسل هفتم را دارد. بیشتر محیط های بازی در جاده ها و مسیر های خارج شهری در نظر گرفته شده و المان های جدید و جالبی برای مبارزات دو گروه پلیس و راننده ساخته شده بودند. جزییات بی نظیر در طراحی اتومبیل ها و گرافیک خارق العاده ی محیط در کنار هیجان وصف ناپذیر تعقیب و گریز های بازی موفقیت چشمگیری برای این بازی رقم زدند تا جایی که اکثر منتقدین وبسایت های معتبر همچون IGN و Eurogamer به بازی امتیاز ۹ از ۱۰ دادند و تا اواسط سال ۲۰۱۰، حدود ۵ میلیون کپی از بازی به فروش رفت. سیستم کاملاً جدیدی که توسط Criterion در این بازی بکار برده شد AutoLog نام داشت (جالب است که این سیستم توسط سازندگان به Facebook for the game تشبیه شد) که یک روش جدید و انقلابی در نحوه ی ارتباط با دوستان خود و به اشتراک گذاشتن زمان ها و رکورد ها محسوب می شد. این بازی در سال ۲۰۱۰ توانست عنوان بهترین بازی سبک ریسینگ درجشنواره بازی VGA (که به تازگی با نام VGX شناخته می شود) را کسب کند.

256px forza motorsport 4 cover

Forza Motorsport 4

۳- بازی Forza Motorsport 4

سازنده: Turn 10 Studios

سال انتشار: ۲۰۱۱

حال می رسیم به سه بازی برتر این لیست و عنوانی که برای همه شناخته شده است؛ Forza Motorsport. عنوان انحصاری مایکروسافت که رقیب مستقیم فرانچایز Gran Turismo سونی محسوب می شود و توانست که در نسل هفتم، گوی رقابت را از رقیب اصلی خود بدزدد.

نسخه ی چهارم این سری از برترین های آن محسوب می شود. قابلیت های جدید و جذاب فراوانی به بازی افزوده شده بود که این بازی را به یکی از برترین بازی های ریسینگ نسل تبدیل کرد. به عنوان مثال برای اولین بار بود که در این فرانچایز از کینکت به عنوان کنترلر استفاده شد. قابلیتی که این امکان را به شما می داد تا با فرمان های صوتی مسابقه را شروع کنید یا گزینه های مختلف را انتخاب کنید و یا حتی با تظاهر به در دست گرفتن فرمان اتومبیل بتوانید آن را کنترل کنید! دقت در طراحی اتومبیل به معنای واقعی کلمه فوق العاده و از هیچ گونه جزییاتی چشم پوشی نشده بود. این عنوان دل تمامی منتقدان را بدست آورد تا جایی که در نقد های موجود مربوط به این بازی در metacritic کمترین امتیاز ۸۰ می باشد! نکته ی جالب دیگر حضور مجری محبوب برنامه ی “تخت گاز” بی بی سی آقای جرمی کلارکسون در بازی و گزارش بازی ها و اظهار نظر های مختلف در جریان بازی توسط او بود. در کل، به هیچ وجه نمی توان از قرار دادن این بازی در میان ۵ بازی برتر لیست خودداری کرد و این نسخه واقعاً شایسته ی حضور در لیست ماست.

trialsevolutionbox

Trials Revolution

۲- Trials Revolution

سازنده: RedLynx

سال انتشار: ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳

مسلماً انتظار چنین بازی ای در رتبه ی دوم را نداشتید ولی درست می بینید. این بازی ساده ی دو و نیم بعدی از جذاب ترین و برترین بازی های ریسینگ نسل هفتم است. عنوانی که با سادگی و روانی گیم پلی و گنجاندن مسابقات هیجان انگیز موتورسواری توانست تبدیل به یک موفقیت در زمینه ی تجاری و جلب نظر منتقدان شود. این بازی توانست از IGN، Game informer و Eurogamer نمره ی ۹ از ۱۰ و میانگین متای ۹۰ را کسب کند.

نکته ی جالب بازی امکان ساختن نقشه توسط بازیکن و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان است. همچنین بازی با وجود برخورداری از گرافیک ۳D دارای حالت ۲٫۵D است و فقط امکان جلو و عقب رفتن در آن وجود دارد. مپ ها و محیط های موجود در بازی بسیار خلاقانه هستند و در ترکیب با گرافیک خوب و موانع و مسیر های بسیار جالب و هیجان انگیز یک عنوان ساده و در عین حال بسیار جذاب را برای گیمر های طرفدار سبک ریسینگ بوجود آورده اند. قابلیت های آنلاین بازی از بخش هایی بود که مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و  منتقد مجله ی Edge آن را “عمیق ترین تجربه ی آنلاین در XBLA” توصیف کرد. در روز اول عرضه در XBLA بیش از صد هزار نسخه از بازی به فروش رسید که رکورد بیشترین فروش روز اول در این شبکه را شکست (تا زمانی که Minecraft سه هفته بعد این رکورد را جابجا کرد) لازم به ذکر است که این عنوان در سال ۲۰۱۲ برای XBLA و در ۲۰۱۳ برای PC عرضه شد.

forza3cover

۱- بازی Forza Motorsport 3

سازنده: Turn 10 Studios

سال انتشار: ۲۰۰۹

این هم رتبه اول و بازی فوق العاده ای که کاملاً شایستگی حضور در این مقام را دارد. با میانگین متای ۹۲ و تعریف و تمجید های فروان منتقدین بعید هم نبود که این عنوان در صدر لیست قرار گیرد. FM3 بی شک یک انقلاب در بازی های ریسینگ Simulator محسوب می شود که گیم پلی فوق العاده اش به عنوان الگویی برای سازندگان بازی های Simulator تبدیل شده است. شبیه سازی واقعی دریفت، امکان رانندگی با یک دکمه، مسابقات Drag، حضور ماشین های شاسی بلند و بسیاری موارد دیگر تنها گوشه ای از قابلیت های وسیع این بازی بودند و امکان استفاده از ۴۰۰ اتومبیل از ۵۰ سازنده ی مختلف در بیش از ۱۰۰ مسیر مسابقه ای وجود داشت. همچنین تمامی اتومبیل های موجود در بازی قابلیت ارتقاء و ادیت کردن را دارا بودند. همچنین از نکات بسیار برجسته ی این بازی آسانی در کنترل کردن اتومبیل و گیم پلی فوق العاده روانش است که باعث می شد بازیکنان بدون دستپاچگی و سختی در استفاده از دکمه های کنترلر X360 به راحتی اتومبیل را کنترل کنند.

در زمینه ی گرافیک هم این بازی حرف های فراوانی برای گفتن داشت. موتور ارتقاء داده شده ی بازی امکان ایجاد جزییات بی نظیری را به سازندگان داده بود تا حدی که دفورمه شدن تایر ها هم قابل رؤیت بودند! پلی گون های تشکیل دهنده هر اتومبیل ۱۰ برابر بیشتر شده بودند و تکسچر ها ۴ برابر بهتر از قبل بودند. این عنوان به حدی خوب بود که توانست بهترین بازی ریسینگ سال ۲۰۰۹ در مراسم VGA شود و از نگاه مجله های IGN، GameSpot و G4TV به عنوان بهترین عنوان انحصاری X360 و سبک ریسینگ سال انتخاب شود.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا
10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

10 عنوان برتر ریسینگ در نسل هفتم | گیمفا