روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا

روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood

کیوان آمیرزاده
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا

پیوند برادری؛ پیوندی که طی سالیان طولانی، توسط افراد مختلف بین یکدیگر، بسته شده است ولی در بیشتر مواقع، این پیوند ها به خاطر مسائل مادی، از هم پاشیده شده است و هیچ یک از آنها نتوانسته که تا قرون متوالی، یک پارچه و بدون تحریف باقی بماند. حال زمان آن رسیده است که انقلابی به وجود آید و پیوند قدیمی “قاتلان”، دوباره زنده شود تا بتواند قاتلان را تا ابد با یکدیگر برادر سازد. پیوندی که برای از بین بردن ظلم و ستم ساخته می شود و نیاز دارد که رهبر آن شخصی بخرد و دانا باشد تا یک پارچگی را حفظ نماید اما آیا او موفق به تشکیل بزرگترین پیوند برادری در سراسر جهان بین قاتلان می شود؟

اگر از طرفداران سری بازی های “Assassin’s Creed” هستید، بدون شک با نسخه ی “Assassin’s Creed: Brotherhood” آن، آشنایی کامل را دارید چرا که این نسخه پس از انتشار توانست اکثریت طرفداران خود را مات و مبهوت نگاه دارد و سرافرازی این عنوان را، همچنان نگه دارد. این بازی مورد توجه منتقدان قرار گرفت و توانست با حفظ کردن تمامی آرمان های اصلی خود، نوآوری های بسیار بیشتری را نسبت به نسخه ی قبل، ارائه دهد. این بازی در سال ۲۰۱۰ برای کنسول های نسل هفت و در سال ۲۰۱۱ برای PC، عرضه شد و توانست نمرات مثبت زیادی را دریافت کند و به متای ۹۰، بسنده کرد. این نسخه را نیز از بهترین نسخه های سری “فرقه قاتلان” می دانند چرا که این نسخه هم نیز توانست، افتخارات زیادی را مانند نسخه دوم خود کسب کند. حال به نقد این بازی می پردازیم تا متوجه شویم دلیل این همه موفقیت این عنوان، چه چیزهایی، بوده اند.

my__pc_assassin__s_creed_brotherhood_cover_2_by_eximmice-d4vg09i

کاور رسمی بازی AC: brotherhood

نام: Assassin’s Creed: Brotherhood

سازنده: Ubisoft Montreal

ناشر: Ubisoft

پلتفرم ها:PS3،Xbox360،PC،Mac OS X،OnLive

سبک: سوم شخص، اکشن-ماجرایی، جهان آزاد

تاریخ انتشار: ۲۰۱۰ برای Xbox360 و PS3 و در سال ۲۰۱۱ برای PC

 

پایه گذاری بزرگترین اتحاد تاریخ

داستان بازی، مهم ترین عامل سرافرازی این نسخه بود؛ در واقع این داستان بازی است که سبب می شود که بازیکن هیچ گاه در حین بازی، خسته نشود چرا که داستان بازی بسیار جذاب و غنی است ولی با این وجود، داستان چنان زیبا و ساده بیان می شود، که اکثر اشخاصی که بازی را انجام می دهند، حتی اگر مهارتی در زبان انگلیسی نداشته باشند، تا حدودی داستان بازی را متوجه خواهند شد که برای ادامه داستان کافیست اما اگر در پی فهمیدن کل داستان هستید، کار بسیار مشکلی را در پیش رو خواهید داشت! ابهامات بسیار زیاد در بعضی ماموریت های فرعی (که بر داستان اصلی نیز تاثیر دارند)، باعث می شود که حتی خبره ترین اشخاص در زبان انگلیسی هم، به گمراهی کشیده شوند! در واقع می توان گفت که داستان بازی، درجه بندی شده است و این برای بازیکن، نکته ی بسیار مثبت و خوشایندی است.

داستان بازی، بلافاصله پس از اتمام نسخه دوم شروع می شود. “Ezio Auditore“، به رم سفر می کند و دلیل آن نیز، مسائل شخصی او است. رم، در زیر سلطه ی خانواده ی کثیف “Borgia” است. پاپ کنونی رم، “رودریگو بورجیا” است و شخصی است که فقط به فکر منافع خود است و با اینکه خود را شخصی پایبند به سنت های مسیح می داند، دست به اعمال بسیار کثیفی می زند ولی خود را هرگز خراب نمی کند و اکثر مردم نیز، او را به عنوان چهره ای مثبت می دانند اما پسر او هرگز چنین نیست. “ Cesare Borgia“، عاشق خون و خون ریزی است. او هرگز کلمه ی صلح را در زندگی خود نشنیده است و راه حل همه ی مشکلات را، کشتن افراد می داند و همین عمالش باعث شد که “اتزیو” را خشمگین تر از همیشه کند اما او تصور می کند که با ارتش بزرگ خود، هیچ مشکلی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که “چزاره”، فرمانده ی “نیروهای ویژه ی پاپ” است و او اکثر مواقع، از قدرت خود سوءاستفاده را می کند و کارهایی حتی کثیف تر از کارهای پدرش را انجام می دهد. او تشنه ی قدرت است و حال به دنبال “Apple” است. او به ماهیت واقعی این شی، پی برده است و سعی دارد آن را به هر طریق که شده، از اتزیو بگیرد و با آن، بر جهان فرمانروایی کند.

از طرفی در زمان حال، “دزموند” همراه با گروه خود، از دست “آبسترگو”، فرار می کنند و در قلعه ی عموی اتزیو، مستقر می شوند تا به طور کامل، دور از دسترس آبسترگو و عواملش باشند. وقایع و داستان زمان حال، بسیار مهم می باشد و اهمیت آن، به شدت زیاد است. دزموند و تیمش متوجه وقایعی می شوند که زندگیشان را تغییر خواهد داد و حتی زندگیشان را خواهد گرفت! در واقع داستان زمان حال این نسخه، بازی را برای همیشه عوض خواهد کرد و صد البته داستان بسیار پررنگ تر در زمان حال بازی نیز، از عوامل مهم و قدرتمند بازیست.

اتزیو با رسیدن به رم، متوجه آن می شود که به تنهایی توان مقابله با ارتش چزاره را ندارد؛ پس به جمع آوری نیرو می پردازد تا در مقابله با چزاره، حرفی برای گفتن داشته باشد. پس او افراد ستم دیده را در سراسر شهر جمع می کند و با آموزش دادن به آنها، ارتشی بزرگ برای مقابله با چزاره می سازد. حال جنگ میان نور و تاریکی آغاز می شود ولی اتزیو اهداف شخصی خود را کم رنگ تر می کند و سعی دارد که برای آزادسازی رم از چنگ خانواده ی بورجیا، ارتشی بزرگ را برای یک جنگ عظیم، آماده کند اما او نیاز دارد که فرقه ی قاتلان را دوباره زنده کند و آن را قوی تر از همیشه، به جهان نشان دهد. پس او راه “Altair” را پیش می گیرد و شروع به آزاد کردن و آموزش دادن قاتلان مختلف، اطراف شهر می کند. البته نا گفته نماند که ارتش فرانسوی ها در این راستا به شما کمک می کنند اما حضور آنها پررنگ نیست.

باید گفت که داستان بازی از جذابیت فراوانی برخوردار است و من سعی کردم تا داستان را لو ندهم تا افرادی که هنوز موفق به تجربه ی این عنوان نشده اند، مزه ی داستان برایشان نپرد. در پایان باید گفت که داستان در اواسط بازی به طور کاملا غیر منتظرانه ای جهت می گیرد و وجود اشخاص برجسته مانند “لئوناردو داوینچی”، بر زیبایی بازی نیز می افزاید.

acb sp s 52 micheletostrangles 1280

برای پیش بردن برخی از مراحل، مخفی کاری بهترین گزینه است

 

شکوه قاتلان در رم

اگر یادتان باشد، شهرت زیاد نسخه دوم بازی به علت بهبود کامل گیم پلی آن بود ولی “یوبیسافت”، یک بهبود عظیم دیگر را در نسخه سوم گنجاند و تنوع ها بسیار بیشتری را در این نسخه قرار داد. سیستم بهتر و سخت تر مبارزات و اضافه کردن جزئیاتی که به آزادی بیشتر بیفزاید و چندین و چند نکته ی دیگر باعث شد که این نسخه نیز مانند نسخه دوم، طرفداران بی شماری را به دست آورد و شهرت این عنوان را همچنان حفظ نماید.

همانطور که گفته شد، خانواده بورجیا، فقط به فکر پول و منافع خود بودند و هرگز به شهروندان فکر نمی کردند؛ برای همین، شهر رم خیلی زنده به نظر نمی آید. حال اتزیو توانایی آن را دارد که فروشگاه ها و بانک هایی را با پول خود بسازد و به شهر رم، جان تازه ای دهد. با بازسازی این ساختمان ها، پولی به طور مرتب، برای شما در بانک ها گذاشته می شود و شما می توانید آنها را جمع آوری کنید و علاوه بر داشتن منبع درآمد، شهر رم را بازسازی کنید و قدرت و نفوز خانواده ی بورجیا را کم کنید. همچنین می توانید با استفاده از آن فروشگاه ها، لباس خود را عوض کنید، زره خود را تقویت کنید یا اسلحه بخرید، آثار هنری را خریداری نموده و آن را در پایگاه خود قرار دهید و چندین قابلیت دیگر که همه نوید یک بازی زیبا را می دهد.

اگر بخواهیم بررسی کنیم که مهم ترین تغییر در گیم پلی چه نکته ای بوده است، صد در صد باید به آزاد سازی قاتلان اشاره کنیم چرا که همین نوآوری باعث شد که این نسخه به اندازه ی نسخه قبلی خود محبوب شود. شما در اواسط بازی، تصمیم به آزادسازی و آموزش قاتلان می پردازید تا در مقابل ارتش بزرگ چزاره، مقابله کنید. شما ابتدا در شهر افرادی را خواهید دید که به مبارزه با سربازان مشغول هستند و با کمک کردن به آنها و کشتن سربازان، آنها به طرزی به شما مدیون می شوند و شما آنها را به پایگاه قاتلان می فرستید تا آموزش ها لازم را ببینند. شما می توانید “Level” آنها را به دو صورت دادن ماموریت به آنها بالا ببرید و یا با صدا کردن آنها برای کمک به شما در جنگ ها، آنها را آماده کنید. وقتی که آنها کاملا آماده شدند، طی مراسمی خاص، لقب قاتل را از آن خود می کنند و قوی تر از همیشه می شوند. لازم به ذکر است که برای آزاد سازی بیشتر قاتلان، باید برج های مخصوصی را آتش بزنید تا قدرت خود را به رم نشان دهید و غیر مستقیم به آنها نوید آزادی دوباره را از دست خانواده ی ظالم بورجیا را، بدهید.

شاید یکی از ضعف های نسخه دوم بازی، آسانی زیاد آن در حین مبارزات بود و راحت با یک بدل ساده، می توانستید دشمنان را از میان بر دارید اما در این نسخه، این آسانی ها برداشته شده و برای بدل کردن ضربات، نیاز به زمان بندی دارید و بدل ها مثل نسخه دوم، آسان نیستند. همچنین وجود داشتن سربازهای آموزش دیده در بازی، باعث می شود که کار شما سخت تر شود به ویژه سربازان ویژه ی پاپ که از آموزش های بالایی برخوردار هستند ولی شما با اسلحه ی گرم خود، قادر هستید که دشمنان خود را سریع از بین ببرید ولی صدای بسیار بلند آن، باعث می شود که سربازان بیشتری به شما هجوم آورند. وجود سربازان نیزه دار و نیروهای سنگین بازی و صد البته سوارکاران دشمن، مبارزات را جذاب و کمی پر چالش تر از نسخه ی قبلی، می کند. در اواخر بازی نیز، داوینچی وارد صحنه می شود و اسلحه های شما را ارتقا داده و چندین ماموریت خاص را، به شما واگذار می کند.

edg222r ass2

برای بدل کردن ضربات، نیاز به زمان بندی دارید

 

رم، خودنمایی می کند!

اگر به یاد داشته باشید، گرافیک نسخه ی دوم بازی، یک موفقیت بزرگ محسوب می شد اما وجود باگ های متعدد، از کیفیت آن کم می کرد. حال در نسخه ی سوم، گرافیک کمی بهبود یافته و باگ های بازی، به شدت کاهش یافته است که این نکته ای بسیار خوب برای طرفداران بازی است. گرافیک بازی با شهر رم، تناسب جالبی دارد و شما در ارتفاعات می توانید، گرافیک چشم نواز بازی را حس کنید. طراحی محیط، زیبا است و نکات ضعف کمی را داراست. رنگ آمیزی در بازی بهتر شده است و این نشانگر بهبودی گرافیک نسبت به نسخه ی قبلی می باشد. از طرفی، طراحی چهره نسبت به نسخه ی قبلی، بسیار زیباتر و بهتر شده است و تفاوت را به راحتی می توان احساس کرد. اکثر شخصیت های نسخه ی دوم، در این نسخه نیز هستند و همین امر باعث می شود که مقایسه کردن، آسان تر شود. در کل باید گفت که گرافیک بازی، نسبت به نسخه ی قبلی، کاملا بهبود یافته است و زیبایی های زیادی را به ارمغان می آورد.

نورپردازی در بازی نیز خوب گنجانده شده است اما سازندگان می توانستند به آن بیشتر توجه کنند. برای مثال در نسخه دوم، در حین ” جشن کارناوال”، نورپردازی خود را نشان می داد و قدرت نورپردازی، نمایان می شد اما در این نسخه، صحنه های خاصی وجود ندارد که بتواند نورپردازی زیبای محیط را نشان دهند. اما با این حال می توان گفت که کیفیت نور و آتش، در کل خوب است و کیفیت آنها نیز، به مراتب قابل قبول است اما نسبت به نسخه قبلی، خود را نشان نمی دهد.

brotherhood

طراحی محیط به بهترین شکل ممکن انجام شده است

 

ندای سقوط یک حکومت

صداگذاری در عنوان فقه ی قاتلان، همیشه از نکات مثبت آن بوده چرا که احساس کارکتر، به طور کامل در آن گنجانده می شود. اگر بخواهیم برای نسخه ی دوم مثالی بزنیم، می توانیم به مکانی اشاره کنیم که اتزیو اول قتل خود را انجام می دهد و در وسط میدان شهر، با بغضی فریاد می زند و می گوید که خانواده “آدیتوره” نابود نشده است و در ادامه احساسات را می توان در صدای اتزیو حس کرد. این نسخه نیز از این امر مستثنی نیست و بیشترین احساسات را می توان در صدای چزاره حس کرد که در حین عصبانیت و یا مصمومیت خود، لحن صدایش به کلی تغییر می کرد و بازیکن را دقیقا به آن صحنه می برد! همچنین صدای واقعی ضربات شمشیر و صدای دویدن اتزیو بر روی سقف خانه ها و سنگ ها، همگی نشانگر صداگذاری زیبای بازی هستند. صداگذاری قدرتمند بازی، باعث می شود که بازیکن به طور کامل حس کند که درون بازیست و به نوعی با بازی، یک ارتباط خاص برقرار می کند که این امر می تواند از مهم ترین عوامل پیروزی یک عنوان باشد.

موسیقی در بازی نیز در یک کلام عالی است و کمتر می توان از آن ایرادی گرفت! باید این نکته را هم متذکر شد که یوبیسافت همیشه بهترین موسیقی ها را برای بازی هایش در نظر می گیرد و این عنوان نیز، جدا از عنوان های دیگر نیست و یوبیسافت موسیقی های بسیار زیبایی را در بازی گنجانده است.

edg222r ass

BrotherHood به بازیباز اجازه آزادی عمل بیشتری می دهد

در آخر باید گفت که عنوان Assassin’s Creed: Brotherhood، توانست همانند نسخه ی قبلی خود موفق ظاهر شود و سرافرازی این عنوان را همچنان نگاه دارد. اگر از اشخاصی هستید که هنوز موفق به تجربه ی این عنوان نشده اید، پیشنهاد می کنم که آن را تجربه کنید چرا که داستان زیبای آن، هرکسی را مجذوب خودش خواهد کرد.

jadval nomre assassins

KhafiBioshockEspresso.P.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا
روزی روزگاری: پیوند برادری | نقد و بررسی Assassin’s Creed: Brotherhood - گیمفا