١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا

١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII

آريا توكلى
۰۹:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
شماره سیزدهم Final Fantasy چندى پیش عرضه شد. مى توان گفت این نسخه نسبت به نسخه های دیگر Final Fantasy، از طرفداران بیشترى بر خوردار بوده  و علت اصلى آن تغییرات اساسى که در بازی به وجود آمده، است.عنوانی که بر پایه شخصیت Lightning مى چرخد و او باید نقش ناجى دنیا را ایفا کند. اما آیا این عنوان توانست مخاطبان را راضى کند؟ آیا تجربه این عنوان تکرار مکررات است یا خیر؟ آیا باید به نمرات ضعیف کسب شده توجه کرد؟ و از همه مهم تر، آیا Lightning به موفقیت رسید؟ براى کشف پاسخ، با ما همراه باشید.
lightning returns final fantasy xiii ps3 box art از باکس آرت عنوان Lightning Returns:Final Fantasy XIII رونمایی شد
عنوان: Lightning Returns: Final Fantasy XIII
سازنده: Square Enix, tri-Ace
ناشر: Square Enix
موتور گرافیکى: Crystal Tools
پلتفرم:  Playstation 3, Xbox 360
سبک: JRPG ( Japanese Role Playing Game ) , Action
تاریخ انتشار: ٢١ نوامبر ٢٠١٣ ( ژاپن ) ، ١۴ فوریه ٢٠١۴ ( سایر مناطق )
سبک JRPG چیست؟
سبک JRPG یا Japanese Role Playing Game و به زبان پارسى ” نقش آفرینى ژاپنى ” ، یکى از محبوب ترین سبک ها براى چشم بادامى ها است. عناوین این سبک در خاور دور فروش فوق العاده اى دارند و Nintendo و Sony که ژاپنى هستند، عناوین بسیارى در این سبک توسعه مى دهند و Microsoft که از مشتریان شرقى زیادى بهره نمى برد، از ساخت عناوین JPRG امتناع مى کند. از عناوین معروف JRPG مى توان به Kingdom Hearts و Final Fantasy اشاره کرد.
نسخه Lightning Returns، سومین و آخرین نسخه از سیزدهمین قسمت Final Fantasy است. با توجه به ضعف دو نسخه پیشین، ” بازگشت لایتنینگ ” مى توانست با پیشرفتى قابل قبول، عنوانى مناسب و در شأن طرفداران سرى با سابقه Final Fantasy باشد. اما ظاهرا طرفداران قدیمى فاینال فانتزى نتوانستند آن طور که باید با این نسخه خوى بگیرند. اولین توجیه، تغییرات بسیار گسترده این نسخه است که ” بازگشت لایتنینگ ” را از ریشه ها بسیار دور کرده اند. این دورى از ریشه ها هم به نفع این نسخه بوده اند و هم به ضرر آن. چرا که طرفداران قدیمى از این نسخه فاصله گرفته اند اما در عوض طرفداران جدیدى به سمت این نسخه آمده اند.
البته نمرات Lightning Returns چندان مناسب نبودند اما این امر نشانگر ضعف بازگشت لایتنینگ نیست.
داستان
 داستان عنوان Lightning Returns: Final Fantast XIII پیرامون شخصیت Lightning که در نسخه Final Fantasy XIII-2 نیز ایفاى نقش کرد، جریان دارد.
پایان کار لایتنینگ در نسخه XIII-2 تاحدودى مبهم ماند و از این رو، او پتانسیل بسیارى براى ایفاى نقش شخصیت اصلى داشت. داستان بازى، ۵۰۰ سال پس از اتمام نسخه پشین به وقوع مى پیوندد. تنها ١٣ روز به پایان دنیا باقى مانده و دلیل آن، Nova Chrysalia است. Nova از Valhalla و Gran Pulse تشکیل شده است و تنها راه مقابله با آن، Lightning است.
در این هنگام، Bhunivelze لایتنینگ را از خواب ۵۰۰ ساله خود بیدار مى کند و لایتنینگ ناجى دنیا مى شود. لایتنینگ وظیفه دارد پایان دنیا را ساعت به ساعت عقب بیندازد و همچنین با نجات دادن ارواح، از روى دادن رستاخیز مردگان پیشگیرى کند. البته در ادامه کار مراحل و اتفاقات فرعى نیز وجود دارند؛ یکى از این اتفاقات، تهمت هایى است که به ناجى دنیا زده مى شود تا او کمى محبوبیت خود را کمتر ببیند. داستان بازى در ادامه روند کسالت آورى را پیش مى گیرد و براى به اتمام رساندن بازى انگیرزه اى نمى ماند. شاید این امر مشکل اصلى Lightning Returns باشد.
گرافیک
همیشه فاینال فانتزى با گرافیکى عالى همراه بوده است و نسخه ى Lightning Returns نیز از این قاعده مستثنا نیست. درست است که ” بازگشت لایتنینگ ” از لحاظ گرافیکى، در مقابل بسیارى از بازى ها حرفى براى گفتن ندارد اما نمى توان از طراحى هاى خارق العاده ى بصرى این عنوان گذشت. همانطور که ذکر شد، ١٣ روز تا پایان دنیا باقى مانده اما این امر فقط مربوط به داستان نمى شود. چرا که خیلى پیش مى آید که با مناظرى روبرو مى شوید که طراحى آن متحیر کننده است. طراحى غول ها و دشمنان لایتنینگ نیز بى نقص هستند و با جنبه اى فانتزى، به بهترین نحو در آمده اند. خود لایتنینگ نیز نسبت به قبل تغییراتى کرده که نشان گر ۵۰۰ سال خواب وى است. البته این بدان معنا نیست که چهره وى روند روبه نزول داشته چرا که باز هم طراحى قابل توجهى دارد. مى توان گفت تمامى شخصیت هاى فاینال فانتزى چهره متفاوت نسبت به سایر بازى ها دارند و فانتزى هستند. لایتنینگ هم بدین گونه است و با مو هایى صورتى رنگ و چشم هایى ریز ( مطابق با سلیقه شرق )، چهره اى فانتزى دارد. سایر شخصیت ها نیز از طراحى بسیار خوبى بر خوردارند و نمى توان به آنان ایرادى گرفت. حتى به طراحى NPC ها نیز توجه بسیارى شده و از این لحاظ، بازگشت لایتنینگ نسبت به بسیارى از رقباى خود برترى محسوسى دارد. محیط بازى Open World است. اما این اتفاق هیچ آسیبى به گرافیک و طراحى محیط نرسانده و لوکیشن هاى متفاوت بازى شگفت انگیز هستند. در نسخ پشین Final Fantasy بعضاً باگ هایى مشاهده مى شد که خوشبختانه دیگر رؤیت نمى شوند و به جرأت مى توان گفت که بازى از کمترین باگ ممکن بهره مى برد. چرخه ى شبانه روز یکى دیگر از نقاط قوت است که از آن در بخش گرافیک به شکل تحسین بر انگیزى استفاده شده است.
صدا گذارى
موسیقى هاى Lightning Returns توسط آقاى Nobuo Uematsu ساخته شده اند. تم شرق آسیایى در موسیقى ها حفظ شده است؛ اتفاقى که در تمامى نسخ Final Fantasy دیده مى شود. موسیقى ها بسیار دقیق و با وسواس ساخته شده اند و شنیدن آن ها در حین بازى بسیار لذت بخش است. روند پخش موسیقى ها با روند پیشروى بازى هم خوانى دارد و جذابیت بازى را دو چندان مى کند. در مبارزات ریتم موسیقى ها سریع تر و در آرامش موسیقى هاى ملایم پخش مى شود. البته برخى از قطعات محبوب و معروف سرى Final Fantasy حذف شده اند که براى طرفداران قدیمى کمى ناراحت کننده است. البته موسسقى هاى جدید نیز جاى خالى قطعات خذف شده را به خوبى پر مى کنند.
گیم پلى
بیشترین تغییرات اعمال شده، در بخش گیم پلى هستند. دیگر با گیم پلى قدیمى که تنها طرفداران Final Fantasy را راضى مى کرد روبرو نشدیم. تغییراتى که در این بخش اعمال شده اند، بازى را به حد متعادل رسانده اند تا به مذاق همگان خوش بیاید که تا حدودى موفق بوده. بیشتر تغییرات براى راحت تر شدن بازى هستند و باید قبول کرد که نسخ پیشین سخت بودند. بر روى لباس هاى لایتنینگ مانور بسیارى داده شده. البته لابس ها که به ٣ دسته تقسیم مى شوند، نقش کلاس هاى مختلف را دارند که در اکثر عناوین نقش آفرینى همچون Skyrim و Borderlands را دارند. با انتخاب هر لباس، قدرت هاى مختلفى به لایتنینگ اضافه مى شوند که بنا بر علایق و طرز فکر بازیکن قابل انتخاب هستند. در بازى آزادى عمل بسیارى وجود دارد. براى مثال شما خودتان انتخاب گر هستید که با کدوم یک از دشمنان پیش رو مبارزه کنید و هر مبارزه مى تواند در پایان کار تاثیر به سزایى داشته باشد. در Lightning Returns، انرژى ها محدود است؛ پس در استفاده از قدرت هاى ماورایى باید دقت لازم صورت گیرد.
یکى از قدرت هاى دیگر لایتنینگ که بیشتر از همه به چشم مى آید، Energy Point نام دارد. Energy Point یکى از کاربردى ترین نیرو هاى لایتنینگ است که به کمک آن مى توان زمان را آهسته کرد تا پایان دنیا دیر تر به وقوع بپیوندد. یکى دیگر از کاربرد هاى Energy Point، کاربردى همچون سپر دارد و باعث کمترین حد آسیب به لایتنینگ مى شود.
همانطور که اشاره شد، محیط بازى Open World است و در اکثر عناوین نقش آفرینى و Open World شاهد مراحل فرعى بسیارى هستیم. Lightning Returns نیز مانند عناوین دیگر از مراحل فرعى بسیارى بهره مى برد. تعداد مراحل فرعى بسیار زیاد است و مى توان از بسیارى از آنان چشم پوشى، و به انجام مراحل اصلى و نجات دنیا پرداخت.
نتیجه گیرى
سازندگان عنوان Lightning Returns، تلاش بسیارى انجام داده اند که این نسخه را عامّه پسند تر کنند؛ چرا که نسخ قبلى تنها با ذائقه عده محدودى سازگار بود. تلاش هایى که براى ساده تر شدن بازى انجام گرفته اند موفق ظاهر شده اند. همچنین در سایر فاکتور ها، شاهد پیشرفت خوبى بودیم. هر چند داستان بازى مى توانست قدرت مند تر باشد زیرا به هیچ وجه در حد و اندازه ى یک Role Playing Game نیست. هنوز هم تجربه ى این نسخه، به طرفداران قدیمى سرى فاینال فانتزى و طرفداران سبک RPG پیشنهاد مى شود.
final fantasy 1

Ruby

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا
١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

١٣ روز پایانى | نقد و بررسى Lightning Returns: Final Fantasy XIII - گیمفا