تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا

تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: بررسی کامل تمام نسخه ها

کسری نراقی
۰۳:۲۳ ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا

در روز های گذشته با مقاله ای تحت عنوان “مقدمه تاریخچه مورتال کمبت” با شما بودیم. امروز با بخش دوم مقاله که شامل بررسی تاریخچه کامل بازی به ترتیب عرضه است، با شما خواهیم بود. در این مقاله موضوعاتی شامل بررسی نسخه به نسخه، نقد و بررسی کوتاه، بازی از نگاه منتقدان و نکات جالبی که ممکن است در مورد بازی ندانید می شود. پس با ما همراه باشید.

هدف از این سری مقالات جمع آوره یک پارچه تمام اطلاعات جالب و مورد نیاز در مورد این بازی بوده تا دسترسی آسان تری را برای کاربران پارسی زبان فراهم آوریم، پیشنهاد من به شما این است که تا قسمت آخر مقالات با ما همراه باشید تا اطلاعاتی

تاریخچه mortal kombat

تاریخچه Mortal Kombat

فوق العاده و باور نکردنی از این بازی را به دست آورید.

در ابتدا شاهد یک تصویر هستید که اطلاعات کلی را در مورد عرضه تمام نسخه های اصلی این سری به تفکیک سال به ما می دهد. ما هم به بررسی نسخه به نسخه این فرنچایز نشسته ایم که شما در ادامه می خوانید.

این تصویر نشان می دهد که موفقیت های این بازی تا چه حد به مذاق سازندگان بازی خوش آمده است. به طور میانگین هر سال شاهد یک عنوان از این سری بوده ایم

نکته: اگر تصویری کوچک بود برای دیدن سایز اصلی روی آن کلیک کنید

______________

Mortal Kombat 1992

mortal kombat 1992

Mortal Kombat 1992

 

تنها عبارتی که برای وصف این نسخه از بازی مناسب می دانم “آغاز طوفان” است. همانطور که می دانید این بازی در سال ۱۹۹۲ توسط Midway برای دستکاه های Arcade منتشر شد که بعدا توسط Acclaim Entertainment به کنسول های خانگی نیز راه پیدا کرد. این بازی سرآغاز راه پرفراز و نشیبی است که این فرنچایز پیمود. خیلی از قابلیت های ریشه ای Mortal Kombat در این سری معرفی شد که بعضی از این قابلیت ها تا به حال هم در این سری مورد استفاده قرار می گیرند؛ کنترل ۵ دکمه ای، حرکات خشمگین، Fatality های کشنده و خیلی قابلیت های دیگر. این بازی بهترین فروش را در بین بازی های آن سال داشت و باعث شد که سازندگان آن به ادامه دادن این سری مطمئن شوند. فیلمی از این بازی در سال ۱۹۹۵ ساخته شد، این بازی به خاطر درون مایه فوق العاده تاریک و حرکات خشونت آمیز جنجال های بسیاری را برانگیخت و باعث شد که ESRB فعالیت خود را در زمینه بازی آغاز کند و این بازی اولین بازی لقب گرفت که درجه سنی بزرگسالان را دریافت کند.

قوانینی که در این سری برای این بازی گذاشته شد تا به حال ادامه دارد. گیم پلی بازی شامل مبارزات تن به تن می شود، یک مسابقه که دو نفر در حال مبارزات هستند و اولین کسی که بتواند میزان جان حریف را به کمترین حد برساند و ۲ راند مسابقه را ببرد، پیروز از میدان خارج می شود. اشکالاتی در این بازی بود ولی می توان آن ها را به حساب بی تجربگی سازندگان گذاشت؛ هیچ تفاوتی بین شخصیت های بازی نبود، البته به جز ظاهر و گارد در بعضی مواقع. سرعت، کنگ فو، گارد و حرکات حمله و دفاع بین تمام بازکنان (غالبا) یک سان بود. چیزی که بین MK و دیگر بازی های مبارزه ای آن زمان تفاوت قائل می شد، حرکات جادویی بود. شما می توانستید از راه دور به وسیله این جادو ها به دشمنان خود ضربه بزنید برای مثال Fireball که Liu Kang اجرا می کرد یا Ice Blast معروف Sub-Zero. یک تفاوت بزرگ دیگر Fatality بود؛ چیزی که همیشه جنجال آفرین بوده و خواهد بود.

fatality

Fatality

زمانی که دشمن به حد کافی از پا در آمد است، شما می توانید با یک حرکت فوق العاده خشن و کشنده دشمن خود را تکه تکه کنید. حرکات جدید در این بازی معرفی شد، شما می توانستید با یک Uppercut حریف را به هوا بفرستید و مادامی که حریف در هواست می توانید میزان جان او را با ضربات مختلف کاهش دهید. این ایده ها الهام بخش بسیاری از بازی های سبک مبارزه ای شد.

سمت راست test your might و سمت چپ ladder

سمت راست Test Your Might و سمت چپ Ladder

در این بازی یک حالت Ladder وجود داشت که با آن آشنا هستید. شما بعد از انتخاب مبارزتان باید به مصاف دشمنان بروید تا به “غول آخر” برسید. چند مسابقه اول مبارزه تن به تن یک نفره می باشد و در مبارزات بعدی باید در مقابل دو نفر مبارزه کنید، مرحله بعد موجودات ماوراطبیعی هستند و در آخر با شکست Shang Tsung می توانید دنیا را نجات دهید. در بین راه هم Mini-Game هایی با نام Test your Might وجود داشت که باید دکمه های دسته را پشت سر هم فشار دهید تا محفظه انرژی پر شود و قدرت مورد نیاز برای شکستن چوب ها و آجر و آهن ها را به دست آورید.

داستان

در مورد داستان بعدا مقاله ای جداگانه خواهم نوشت اما داستان خلاصه بازی به این شکل است: Shang Tsung حدودا ۵۰۰ سال است که از زمین رانده شده است، این بار با قدرت Goro توانایی این را دارد که زمین را به مبارزه بطلبد. همانطور که می دانید تنها راه تصرف یک از مناطق این کهکشان، شکست دادن بهترین مبارزان آن امپراطوری در مبارزات Mortal Kombat است. Goro حدود ۵۰۰ سال است که در این مسابقات شکست نخورده و این شمایید که باید این بار او را شکست دهید و Earth Realm را از چنگال بیگانگان نجات دهید.

تهیه و تولید

Midway به چند نفر از کارکنانش ماموریت می دهد تا بازی مبارزه ای بسازند که بتواند با Street Fighter مبارزه کند. ساخت این بازی ۱۰ ماه به طول می انجامد و یک تیم ۴ نفره این ماموریت را انجام می دهند. جالب است که بدانید این بازی فقط ۸ مگابایت حافظه را اشغال میکند.

Ed Boon یکی از طراحان این سری گفت: ما دوست داشتیم که هنرپیشه مطرح هالیوودی، Jean-Claude Van Damme، را در بازی خود داشته باشیم اما او با کمچانی دیگری در حال مذاکره بود تا در بازی آنان شرکت کند. آن بازی هیچ وقت عرضه نشد و ما توانستیم که از او به عنوان Johnny Cage در بازی استفاده کنیم.

برای نام گزاری بازی هم مشکلاتی وجود داشت، نامی که برازنده این سری باشد. Fatality , Dragon Attack , Kumite از جمله این نام ها بودند تا این که روزی یک نفر روی تخته دفتر Ed Boon کلمه Combat را می نویسد و برای اینکه جدی تر به نظر برسد آن را به شکل Kombat می نویسد و این می شود که ایده نام Mortal Kombat در ذهن سازندکان آن شکل می گیرد.

منتقدان

این بازی به شدت مورد توجه قرار گرفت، چه توجهات مثبت و چه توجهات منفی. نکته مشترک بین تمام کسانی که در مورد این بازی نظر داده بودند یک جمله بود: Mortal Kombat جنجالی ترین بازی سال است.

نظر منتقدان نسبت به بازی مثبت بود

نظر منتقدان نسبت به بازی مثبت بود

داستان، شخصیت پردازی و خشونت فوق العاده زیاد این سری را به یکی از جنجالی ترین بازی ها سال تبدیل کرد. “پادشاه سلک مبارزه ای”، “رتبه دوم بهترین بازی مبارزه ای دو-بعدی تاریخ”، “محبوب ترین بازی آرکید” از القابی بودند که MK به دست آورد. در سال ۲۰۱۱ مجله Complex این بازی را در رتبه ۱۲ بهترین بازی های مباره ای قرار داد. در سال ۲۰۱۲ مجله Time این بازی را در لیست ۱۰۰ بازی برتر تاریخ قرار داد.

در آخر این می توانید که یک فیلم از Gameplay این بازی مشاهده کنید

[jwplayer mediaid=”124973″]

لینک دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat II – ۱۹۹۳

mortal kombat ii 1993

Mortal Kombat II 1993

دومین بازی از این سری در سال ۱۹۹۳ برای دستگاه های Arcade منتشر شد و بعدا هم به کنسول های خانگی و PC راه پیدا کرد. در این سر شاهد بهبود گیم پلی بازی و شفاف تر شدن گذشته شخصیت های بازی بودیم. اولین حضور Shao Kahn هم در این سری رقم خورد.

این بازی به موفقیت های بی شماری دست پیدا کرد و در آن سال در اکثر لیست های “بهترین بازی سال” حضور داشت. البته هنوز هم جنجال ها به خاطر خشونت این بازی پا برجا بود. اگر آخرین نسخه MK که در سال ۲۰۱۱ برای کنسول ها و ۲۰۱۳ برای PC آمد بازی کرده باشید، باید بدانید که آن بازی بیشترین تاثیر خود را از این سری گرفته و به نوعی یک Reboot بر ای نسخه از MK است.

گیم پلی بازی بهبود یافته بود. Combo ها آسان تر شدند و برای اکثر Special Move های مشخصی در نظر گرفته شد تا با دیگران تفاوت داشته باشد، البته هنوز هم شخصیت های بازی در زمینه سرعت، دفاع و حمله با دیگران یک سان بودند و حرکات مبارزه ای معمولی بین همه بازیکنان یکسان بود.

حالت Test your Might و سیستم امتیاز دهی از بازی خذف شدند. Fatality ها بیشتر شدند و البته حرکات مهربانانه تری هم برای پایان دادن به بازی معرفی شدند؛ Babality: بازیکن شکست خورده را به بچه ای گریان تبدیل می کند

friendship در سمت راست babality در سمت چپ

Friendship در سمت راست. Babality در سمت چپ

، Friendship: یک حرکت بدون خشونت که شامل رقصیدن یا دادن هدیه به بازیکن شکست خورده می شود. می شود گفت که این حرکات دهن کجی سازندگان بازی به کسانی بود که مخالف خشونت بازی بودند. Stage-Fatality ها افزایش یافته بودند و برای اجرای آن ها می بایست با یک Uppercut بازیکن مغلوب شده را در استخر اسید، گودال و یا بر روی سیخ ها انداخت. البته این حرکات پایانای بر روی غول های آخر قابل اجرا نبود.

داستان

Shang Tsung که در شکست دادن Earth Realm (قلمرو زمین) شکست خورده بود، به ارباب خود Shao Kahn پناه می برد و نقشه جدیدش را برای تورنومنت Mortal Kombat به او می گوید. Shao Kahn با این نقشه موافقت می کنند و آنها دعوت نامه ای به Raiden که خدای رعد و محافظ زمین است می دهند. Raiden به همراه جنگ جویان زمینی به Outworld قلمرو Shao Kahn می روند تا از زمین در مقابل آنان حفاظت کنند و ارتش Shao Kahn را در مبارزات Motal Kombat شکست دهند.

روند تولید

برای طراحی شخصیت ها و انیمیشن ها، بازیگران جلوی یک پرده خاکستری به اجرای حرکات می پرداختند و این تصاویر به وسیله دوربین های فیلم برداری ضبط میشد و برای پردازش به کامپیوتر برده می شد. صفحه خاکستری حذف میشد و فیلم تبدیل به فرمت قابل اجرا توسط کنسول های بازی می شد. نکته جالب این بود که بدن بازیکنان را با آب خیس می کردند تا حس بازتاب نور توسط بدن شخصیت ها را به ما القا کنند.

نسخه اول بازی که عرضه شد، فاقد هرگونه Ending برای بازیکنان بود و باگ های فراوانی داشت. بعد از عرضه ۳ نسخه آپدیت برای بازی این مشکلات برطرف شد.

منتقدان

بر روی عکس کلیک کنید تا بزرگتر ببینید

بر روی عکس کلیک کنید تا بزرگتر ببینید

عرضه این بازی بک موفقیت تجاری بزرگ بود. این بازی توانست پرفروش ترین بازی Arcade سال شد. Mortal Kombat به بپرفروش ترین بازی تاریخ (تا آن زمان) تبدیل شد و تا سال ۲۰۰۰ حدود ۴۰۰ میلیون دلار فروش کرد.

نظر منتقدان به این بازی به شدت مثبت بود. در عکس هم میزان استقبال منتقدان را نسبت به این بازی مشاهده می کنید. این بازی توانست که اکثر جوایز “بهترین بازی مبارزه ای سال” را از آن خود کند. یک جایزه منحصر به فرد “خونین ترین بازی سال” نیز ازآن این بازی شد.

این بازی هر کجا که برود با خودش جنجال هایش را نیز به همراه می برد. بازی در آلمان منع شد، در آمریکا توسط سازمان حمایت از جوانان تحریم شد، به علت خشونت علیه انسان ها بازی در بعضی مناطق منع شده بود. در ژاپن خون ها به رنگ سبز درآمد و صحنه های Fatality سیاه و سفید شدند. Ed Boon گفت که: این همه جنجال به نفع بازی شد، همه می دانستند که در این بازی چه خبر است و خیلی ها به خاطر همین جنجال با خوشان فکر کردند که این عنوان را تجربه کنند.

این بازی به شدت مورد توجه مجلات نیز قرار گرفت؛ ۹۷مین بازی برتر تاریخ از نظر Game Informer، ۳۸مین بازی مهم تاریخ توسط GamePro، ۳۲مین بازی برتر تاریخ توسط The Boston Phoenix فقط نمونه ای از افتخارات این بازی هستند.

برای پایان دادن به تاریخچه این نسخه از Mortal Kombat، ویدئویی از Fatality هایی که در بازی اجرا می شود قرار می دهیم. Fatality ها از جمله بزرگترین پیشرفته های این نسخه بودند

[jwplayer mediaid=”125005″]

_

لینک دانلود ویدئو

 

 

 

 

________________

Mortal Kombat III 1995- Ultimate MK 1995 – MK Trilogy 1996

mk iii ultimate mk mk trilogy

MK III – Ultimate MK – MK Trilogy

از بین این سه بازی فقط Mortal Kombat III از نسخه های اصلی بازی است. نسخه های بعدی یعنی Ultimate MK و MK Trilogy با اینکه از نسخه های مهم این سری محسوب می شوند ولی در واقع آپدیت هایی بر MK III می باشند و انقلاب چندانی در این سری ایجاد نکردند. با این حال اطلاعات جالبی در مورد این دو نسخه هم به شما می دهیم.

animality برای دیدن عکس کلیک کنید

Animality برای دیدن عکس کلیک کنید

Fatality های جدیدی معرفی شدند، خشونت بازی بیشتر شد و حرکات پایانی بیشتری به نام Animality معرفی شدند. بازیکنان توانایی دویدن را به دست آورده بودند که به سرعتی شدن بازی کمک چندانی کرد. این نسخه اکثر شخصیت های محبوب MK را با خود داشت و با آمدن Ultimate Mortal Kombat و Mortal Kombat Trilogy این شخصیت ها بیشتر هم شدند.

گیم پلی یکی از مهم ترین پیشرفت های این سری بود. دکمه Run به بازی افزوده شده بود و سرعت بازی را افزایش داد و کار برای کسی که مشغول دفاع کردن بود سخت تر می شد، این دکمه تشویق طرفین به بازی هجومی تر بود. حالت پله ای بازی متنوع تر شده بود. چند پله برای بالا رفتن وجود داشت و حالت Choose your Destiny همان سیستم آسان، متوسط، سخت بازی بود.

choose your destiny

Choose your Destiny

یک تغییر جالب که در بازی صورت داده شده بود تغییر زمین مبارزه در حین نبرد بود، برای این کار می بایست به حریف خود یک Uppercut بزنید تا صحنه نبرد را به طبقه بالا که یک زمین جدید بود هدایت کنید.

kombat kode ها در پایین صفحه نمایان هستند

Kombat Kode ها در پایین صفحه نمایان هستند

Kombat Kode به بازی اضافه شده بود تا زمانی که در حالت ۲ نفره بازی می کردید بتوانید حالت های خاص جنگیدن، شخصیت های مخفی، زمین های جدید را آزاد کنید. پس زمینه ها تاریک تر شده بودند و درون مایه تاریکی و خشونت بازی افزایش یافته بود و برای اولین بار از پس زمینه هایی که ۳D رندر شده بودند استفاده شد.

داستان بازی بعد از وقایع Mortal Kombat II پی گیری می شود. Shao Kahn که نبرد نهایی را به Liu Kang باخته بود توسط جادوگرش Shang Tsung، روح همسرش Sindel که در جوانی مرده بود به بدن بی جانش تزریق می کند، نه در Outworld بلکه در Earth Realm. برای اینکه به مرزهای زمین نفوذ کرده باشد این کار را انجام می دهد. Shao Kahn به زمین حمله می کند و روح افراد زمینی را تحت تسلط خود می گیرد. Raiden هم با کمک مبارزان زمینی قصد جلوگیری از این اتفاق را دارد. تنها را نجات روح ساکنان زمین، شکست دادن Shao Kahn است.

منتقدان به این بازی روی خوش نشان دادند. البته ایراد هایی به سیستم Run و Combo های بازی وارد بود اما بیشتر منتقدان نمره بالای ۷۵ را به این بازی دادند. بازی فروش بسیار بالایی هم داشت.

Ultimate Mortal Kombat که بعدا عرضه شد به نوعی آپدیتی بود بر این بازی. گیم پلی بهبود یافت، زمین ها و شخصیت های جدید اضافه شدند. همین UMK هم بعدا توسط Mortal Kombat Trilogy آپدیت شد. البته همه این نسخه ها بعدا در نسخه MK Arcade Kollection 2011 حضور داشتند

در نسخه Ultimate Mortal Kombat شخصیت های قابل بازی افزایش یافته بودند. حالت Choose your Destiny هم شاهد درجه سختی Master بود که با نهایت سختی شما را به مبارزه می طلبید.

شخصیت های قابل بازی افزایش یافتند

شخصیت های قابل بازی افزایش یافتند

در نسخه MK Trilogy حرکات پایانی جدید به نام Brutality (که بین گیمر های ایرانی به ۲۴ ضرب معروف است) اضافه شدند، زنجیری از Combo خا که پشت سر هم تا حدی زده می شد تا دشمن به حد انفجار می رسید. اکثر شخصیت ها حرکات پایانی جدید دریافت کردند. تمام شخصیت هایی که در تاریخ Mortal Kombat حضور داشتند در این بازی حاظر بودند.

در پایان می توانید ویدئویی که شامل صحنه هایی از هر سه بازی است مشاهده کنید.

[jwplayer mediaid=”125173″]

لینک دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat 4 1997-8 _ Mortal Kombat Gold 1999

mk 4 mk gold

MK 4 – MK Gold

 

به خاطر اینکه Mortal Kombat Gold آپدیتی بر Mortal Kombat 4 است، و فقط MK 4 از نسخه های اصلی این فرنچایز است این دو را در یک ردیف آوردم.

چرخش دوربین در این عک واضخ است

چرخش دوربین در این عک واضح است

MK 4چهارمین سری اصلی از این بازی است، در واقع این نسخه جهش بزرگی در تاریخ این فرنچایز بود. برای اولین بار Mortal Kombat سه-بعدی شده بود. این بازی در سال ۹۷ برای دستگاه های Arcade و در سال ۹۸ برای سایر کنسول ها عرضه شد. در واقع این آخرین نسخه از این فرنچایز بود که بر روی دستگاه های Arcade عرضه شد.

یکی از تحولات بزرگ این نسخه، استفاده از سلاح در هنگام مبارزه بود، این سیستم خیلی ابتدایی بود ولی زمینه ساز تغییرات بزرگ تر در نسخه های بعدی شد. طریقه استفاده از این اسلحه ها هم ترکیبی از کد ها بود. اگر اسلحه یک بایکن می افتاد، بازیکن دیگر توانایی برداشتن آن را به دست می آورد. یکی از تحولات دیگر این سری چرخش ۳۶۰ درجه در زمین مبارزه بود، بازیکنان می توانستند به صورت دایره وار دور یکدیگر بچرخند.

استفاده از سلاح در بازی

استفاده از سلاح در بازی

حالت Maximum Damage به بازی اضافه شده بود. اگر تا حد مشخصی ازخون حریف در اثر Combo خوردن از شما کم می شد، هوش مصنوعی بازی به صورت خودکار حریف را از زیر چنگال شما به بیرون می کشید (این قابلیت را در ویدئوی پایین مشاهده خواهید کرد). برخلاف نسخه قبلی، Ultimate Mortal Kombat، که روند افزایشی را در مورد Fatality ها در پیش گرفته بود این بازی فقط هر بازیکن دارای دو Fatality بود و Stage Fatality ها هم به عدد دو کاهش پیدا کرده بودند.

داستان بازی به هزاران سال قبل از اتفاقات اولین MK می رود، Shinok یکی از Elder Godها، فکر فرمانروایی بر کل خدایان را در کله می پروراند و جنگی را آغاز می کند که در نهایت توسط Raiden شکست می خورد و به NetherRealm (دنیای زیرین و به عبارتی جهنم) افکنده می شود تا در آنجا تا ابد زندانی بماند. بعد از سالهای بسیار او موفق می شود که به وسیله Quan Chi از آنجا فرا کند و با انگیزه نابود کردن Elder Godها حمله ای را آغا می کند و Edina را نابود می کند. حالا Raiden قصد دارد که با کمک بهترین مبازان زمینی این حمله را ناکام بگذارد.

روند تولید این بازی از نسخه های گذشته سخت تر شده بود، مطمئنا کار ۳D از ۲D سخت تر است. برای همین تعدای از قابلیت هایی که در نسخه های قبل وجود داشت در این نسخه حذف شدند؛ Animality ها حذف شدند چون گروه توانایی رندر کردن صحنه های سه بعدی تبدیل شدن یک مبارز به یک حیوان را نداشت (البت بعدا در آپیدت هایی برای بعضی بعضی از شخصیت ها مانند Liu Kang این قابلیت افزوه شد). برای اینکه این غیبت را جبران کنند، تعدای از Fatality ها را از چند زاویه دوربین نشان می دادند. Motion Capture ساخت بازی را آسان تر کرده بود.

تبلیغات برای این بازی بسیار گسترده بود و Midway، تورهایی را برای تبلیغ این بازی برگذار کرد، نظر منتقدان هم نسبت به بازی خوب بود، البته گاهی از کند شدن روند بازی گله می کردند که آن هم برای این بود که این اولین تجربه ۳D تیم بود.

Mortal Kombat Gold آپدیتی بود بر MK 4 که به صورت انحصاری و به عنوان Launch Title برای کنسول Sega Dreamcast عرضه شد. این بازی در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و شخصیت های قابل بازی و زمین ها بازی بیشتر و مکانیسم انتخاب سلاح را به این بازی اضافه کرد.

در بین تمام نسخه های این فرنچایز، MK Gold کمترین نمره را تا آن زمان داشت و بیشترین ایراد ها هم به گرافیک آن بر روی Dreamcast مربوط می شد. بعد ها چند مجله عنوان “بدترین عنوان Launch کنسول Dreamcast را به این عنوان دادند”.

در پایان می توانید ویدئویی از گیمپلی این نسخه مشاهده کنید که به خوبی قابلیت های جدید تین نسخه را نشان می دهد.

[jwplayer mediaid=”125184″]

لینک دانلود ویدئو

____________________

Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero 1997

mk myhtologies sub zero

MK myhtologies : Sub zero

این نسخه از بازی با بازی های قبل از خود تفاوت داشت، Adventure چیزی بود که این سری برای MK به ارمغان آورد. گیم پلی این سری دیگر مبارزه تن به تن نبود بلکه Side-Scrolling بود. این نسخه برای PlayStation و Nintendo 64 عرضه شد. وقایع این بازی قبل از نسخه اول MK و حول محور نینجایی به نام Sub-Zero می چرخد. این بازی به عنوان یک از بدترین نسخه های Mortal Kombat شناخته شد.

گیم پلی این بازی انقلابی نبود. درست است که بازی Adventure بود اما تفاوت چندانی با نسخه های پیشین (مخصوصا ۱ تا ۳) نداشت. یک کنترلر ۴ دکمه ای که تنها تفاوتی که با نسخه های قبل داشت قابلیت رفت و آمد در محیط بود.

بازی را به خون و امتیاز محدود آغاز می کنید و با پیشرفت شما قابلیت های بیشتری به دست می آورید. یک Ice Bar وجود دارد که هنگام پر شدن به شما قابلیت زدن حرکات ویژه را می دهد. با برداشتن آیتم های روی زمین و پیدا کردن پسوورد ها و کشتن حریف ها و به دست آوردن امتیاز می توانید خون و Ice Bar خود را افزایش دهید.

یکی از بدترین mortal kombatها

یکی از بدترین Mortal Kombatها

نظر منتقدان به این بازی آنچنان مثبت نبود. IGN گفت که: ایده بازی جالب است اما پیاده کردن آن مصیبت بود. این بازی فقط برای طرفداران پروپا قرص Motal Kombat است نه دیگران. نمره های بازی را هم مشاهده می کنید، به این ترتیب یک از بدترین MK های تاریخ به ثبت رسید.

در آخر می توانید ویدوئی از این عنوان را مشاهده کنید

[jwplayer mediaid=”125187″]

لینک دانلود ویدئو

_________________

Mortal Kombat: Special Forces | 2000

mortal kombat special forces

Mortal Kombat: Special Forces

Special Forces نام یک بازی Adventure سه بعدی از سری Mortal Kombat است. که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول نسل پنجمی PS1 منتشر شد.

لوگوی special forces

لوگوی Special Forces

Special Forces نام یک دسته از پلیس آمریکا است که برای مبارزه با دسته های خلاف و به خصوص Black Dragon و Red Dragon به وجود آمده است. البته در بازی Mortal Kombat: Armageddon کار این گروه خیلی گسترده تر می شود و نام آن به Earthrealm Special Forces تبدیل می شود و هدف آنان هم محافظت از زمین در برابر بیگانگان می شود.

داستان این بازی در باره فرار اعضای گروه Black Dragon از زندان است، آنها بعد از فرار تعدادی از افراد Jax را به قتل می رسانند و وظیفه شما به عنوان Jax انتقام از آنان است. این بازی از لحاظ داستانی حتی زدوتر از اتفاقات Mortal Kombat 1 اتفاق می افتد و به نوعی یک Reboot داستانی است.

این بازی بدترین بازی تاریخ MK از لحاظ منتقدان است، نمره Special Forces تا به حال در سایت Metaritic، ۲۸ بوده که فکر میکنم گویای همه چی باشد.

در پایان می توانید ویدئویی از این عنوان مشاهده کنید

[jwplayer mediaid=”125188″]

دانلود ویدئو

______

Moral Kombat: Deadly Alliance | 2002

mortal kombat deadly alliance

Mortal Kombat Deadly Alliance

MK: Deadly Alliance، نام پنجمین عنوان “اصلی” از بازی Mortal Kombat است. این بازی برای کنسول های نسل ششمی Xbox و PS2 و Gamecube منتشر شد. داستان این بازی در مورد اتحاد بین Shang Tsung و Quan Chi است که قصد فراخوانی یک ارتش باستانی را دارند تا به وسیله آن زمین را فتح کنند.

مبارزه با شمشیر

مبارزه با شمشیر

گیم پلی این بازی، انقلابی در تاریخ MK بود و با تمام نسخه های پیشین خود تفاوت داشت. به لطف کنسول های نسل ششم و حافظه بیشتر آنها هر بازیکن ۳ سبک مبارزه داشت، دو سبک برای مبارزه با دستان خالی و یک سبک هم برای مبارزه با شمشیر. مدل سازی شخصیت ها واقعی تر شده بود و محیط ها هم زیبا تر شده بودند و امکان چرخش ۳۶۰درجه در محیط وجود داشت.

هر بازیکن فقط یک حرکت Fatality داشت و البته Stage Fatality ها هم حذف شده بودند. یک حالت داستانی جدید به نام Konquet به این بازی اضافه شده بود که علاوه بر روایت داستانی، به نوعی تمرین تمام حرکات شخصیت های بازی هم بود و البته با تمام کردن حالت Konquest شخصیت های Blaze و MoKap قابل بازی می شدند. با انجام دادن ماموریت ها، بازیکن Koin (همان Coin و پول رایج بازی) را به دست می آورد و می تواند از بخش Krypt رازهای بازی را باز کند.

حالت Krypt که در این بازی معرفی شده بود، قبرستانی بود متشکل از ۶۷۶ قبر که به ترتیب الفبا از AA, AB, AC و…. تا XZ, YZ, ZZ بود. در این قبرها رازها، لباس ها، شخصیت ها و محیط های جدید قرار داشتند.

the krypt قبرستانی بود که در آن می توانستید خرید کنید

The Krypt قبرستانی بود که در آن می توانستید خرید کنید

Test your Might در این بازی بازگشته بود و البته حالت جدید به نام Test Your Sight هم اضافه شده بود که در آن سکه ای با آرم MK زیر لیوان ها جا به جا می شد و شما باید حدس می زدید که سکه کجاست. البته این Minigame یک نواخت نیست و بازیکن بعد از چند بار بازی کردن و پیشرفت کردن شاهد حرکات سریع تر لیوان ها و تعداد بیشتر آنها و حتی لرزه دوربین برای سخت تر کردن کار خواهد شد.

نظر منتقدان به Deadly Alliance مثبت بود، همه به خاطر پیشرفت ها و انقلاب هایی که این نسخه انجام داده بود، تحسینش کردند. بنا به آخرین گزارش سازندگان، بازی تا سال ۲۰۱۱ این بازی ۳٫۵ میلیون نسخه فروخته است. این بازی در سال ۲۰۰۲ جوایز بسیاری برای “بهترین بازی مبارزه ای سال” دریافت کرد.

ویدئوی این عنوان را مشاهده می کنید

[jwplayer mediaid=”125189″]

لینک دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat Deception | 2004

mortal kombat deception

Mortal Kombat Deception

Deception نام ششمن نسخه رسمی MK است که در سال ۲۰۰۴ برای کنسول های Xbox و PS2 و در سال ۲۰۰۵ برای Gamecube عرضه شد. داستان این نسخه حول محوری اژدهایی به نام Onaga می چزخد که قصد فتح تمام Realmها را دارد. مبارزان زمینی وظیفه دارند که مقابل او بایستند و دنیا را از شر او نجات دهند.

۲۶ شخصیت قابل بازی در این نسخه حضور دارند که ۹ تای آنها برای اولین بار است که در MK حضور پیدا می کنند. این بازی حالت های “شطرنج و پازل” را به دنیای MK معرفی کرد و برای اولین بار بازی قابلیت Online را پیدا کرده بود.

داستان بازی حول محور شخصیت Shujinko می چرخد که از Onaga فریب خورده است تا برای او اشیایی را پیدا کند که البته به قدرتمندتر شدن او کمک می کنند.

گیم پلی بازی پیشرفته تر شده بود. زمین های نبر همان هایی بودند که در نسخه پیش معرفی شدند اما قابلیت های جدید و جالب به آنها اضافه شده بود. تله مرگ در بازی برای اولین بار به کار گرفته شد که اگر مبارزی هنگام نبرد به درون یکی از این تله های می افتاد مرگش حتمی بود. در این بازی Combo Breaker معرفی شده بود. با استفاده از این سیتسم می توانستید حرکات Combo حریف را قطع کنید تا بیشتر ضربه نخورید.

یکی از تله های مرگ این بازی و البته سلاحی که روی زمین است هم قابل برداشت است

یکی از تله های مرگ این بازی و البته سلاحی که روی زمین است هم قابل برداشت است

بر خلاف Deadly Alliance که هر بازیکن فقط یک Fatality داشت، در Deception هر بازیکن ۲ Fatality به علاوه یک حرکت “Hara-Kiri” (خودکشی برای دریافت نکردن Fatality) داشت.

Konquest که در واقع یک بازی Adventure شبیه به RPG است نیز در این بازی حضور داشت. در این حالت، شما نقش مبارز جوانی به نام Shujinko را داشتید که ۴۰ سال از عمرش را صرف پیدا کردن ۶ قطعه باستانی برای کسی به نام Damashi می کند که در پایان Damashi تبدیل به Onaga، شخصیت منفی بازی می شود. پس باید از او انتقام گرفت.

این بازی طی دوسال اول عرضه اش ۱٫۹ میلیون نسخه فروخت. اکثر مجلات معتبر در سال ۲۰۰۲ لقب “بهترین بازی مبارزه ای سال” را به این بازی اعطا کردند و نام MK: Deception به عنوان اولین بازی “مبارزه ای سه بعدی آنلاین” در کتاب رکورد های گینس به ثبت رسید.

[jwplayer mediaid=”125191″]

لینک دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat Shaolin Monks | 2005

mortal kombat shaolin monks

Mortal Kombat Shaolin Monks

Shaolin Monks یک عنوان سبک Adventure از بازی MK می باشد که در سال ۲۰۰۵ برای کنسول های PS2 و Xbox منتشر شد.

داستان بازی در مورد ۲ تن از جنگ جو های شائولین به نام های Liu Kang و Kung Lao است که سفری را برای متوقف کردن نقشه های Shang Tsung برای فرمانروایی زمین، شروع می کنند. در این بازی میتوانی که به صورت تک نفره یا co-op مسیر را طی کنید و با دشمنان بجنگید (ویدئوی بازی را که ببینید کهملا با سبک آن آشنا می شوید).

این بازی بر خلاف ۲ بازی Adventure پیشین از این سری (Special Forces و Sub Zero Mythlogies) به شدت موفق بود و تا سال ۲۰۰۸ موفق به فروش ۱میلیون نسخه شد. نظر منتقدان نیز نسبت به این بازی خوب بود.

این بازی دارای Fatality نیز هست. البته یک نوار به نام Fatality Bar در پایین صفحه هست که هنگام پر شدن می توانید به دشمنانان Fataality بزنید.

این بازی برای ترکیب کلاسیک های MK مانند Fatality با یک بازی Beat-em-up و Adventure مورد تحسین قرار گرفت. موفقیت های بازی ناشران را مجبور کرد که به فکر نسخه ای شبیه این بازی با محوریت Sub Zero و Scorpion باشند که این پروژه به علت کمبود های مالی لغو شد.

[jwplayer mediaid=”125193″]

لینک دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat Armageddon | 2006

mortal kombat armageddon

Mortal Kombat Armageddon

Armageddon نام هفتمین عنوان اصلی از فرنچایز Mortal Kombat است که در سال ۲۰۰۶ برای PS2 و Xbox و در سال ۲۰۰۷ برای Wii عرضه شد. در واقع Armageddon پایانی بر داستان اصلی Mortal Kombat است که تمام شخصیت های تاریخ بازی را در خود دارد و “شلوغ ترین MK تاریخ” لقب گرفته است. برای اولین بار در تاریخ این سری بود که بخش Kreate a Fatality اضافه شد و اینبار به جای Fatality های از پیش تعیین شده می توانستید Fatalityهایی باب میل خودتان بسازید. Kreate a Fighter هم برای طراحی شخصیت های جدید در بازی تعبیه شده بود. البته Minigae جدید ماشین سواری که با ایده گیری از Mario Kart بود در بازی حضور داشت.

تمام بازیکنان تاریخ این سری در این بازی وجود داشتند

تمام بازیکنان تاریخ این سری در این بازی وجود داشتند

این بازی به خاطر تعداد بازیکنان قابل بازی زیاد و البته حالت داستانی، مورد تحسین قرار گرفت. البته نمراتی هم به خاطر استفاده از Engine قدیمی برای ساخت بازی کسر شد. این آخرین MK بود که برای کنسول های نسل ششمی PS2 و Xbox عرضه شود و البته اولین برای نسل هفتم بود که برای Wii عرضه شد.

هر بازیکن در این سری ۲ استایل مبارزه دارد، البته نمی توان به خاطر این کاهش ایرادی گرفت چونکه تعداد بازیکنان بالا رفته بود و طراحی حرکات برای همه آنها کاری طاقت فرسا بود.

این بازی مورد تشویق منتقدان قرار گرفت و “یکی از بهترین بازی های ۲۰۰۶” لقب گرفت.

[jwplayer mediaid=”125198″]

دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat vs. Dc Universe

mk vs dc

MK vs. DC

این بازی یک عنوان Crossover (تلفیقی) است که هم مبارزان دنیای Mortal Kombat در آن حضور دارند و هم مبارزان Dc Universe. داستان این بازی در مورد تلفیق دو دنیای Mk و DC است که اگر اتفاق بیافتد، به نابودی هر دوی آنها می انجامد.

این اولین بازی بود که به صورت اختصاصی برای کنسول های نسل هفتم عرضه شود و توسط موتور قدرتمند Unreal Engine 3 ساخته شد.

این هیولای بی شاخ و دم ترکیبی از shao kahn و derkseid است dark kahn

این هیولای بی شاخ و دم ترکیبی از Shao Kahn و Derkseid است. Dark Kahn

برای اولین بار در این بازی حالت Free Fall معرفی شد که در آن مبارزان باید در هوا با یکدیگر مبارزه می کردند. Rage mode در بازی معرفی شده بود که نواری بود که در پاین صفحه قرار داشت و هرگاه که ضربه می خوردید این نوار پرتر می شد و هنگام کامل شدنش، حریف توانایی دفاع ضربات شما را ندارد و قدرت شما هم بیشتر می شود. برای اولین بار بود که خراش ها و بریدگی ها روی بازیکنان نقش می بست و پیشرفت گرافیکی قابل توجهی بود.

نقدهای این بازی متوسط تا خوب بودند. خیلی ها تلفیق دو دنیای MK و DC را اشتباه دانستند. اما خیلی ها هم به خاطر کاهش خشونت بازی، MK vs. DC را ستودند.

این بازی رکورد بیشترین پیش خرید تاریخ MK را دارد و یکی از موفق ترین بازی های MK از حاظ تجاری است.

[jwplayer mediaid=”125199″]

دانلود ویدئو

________________

Mortal Kombat 2011 / Mortal Kombat Komplete Edition 2013

mortal kombat 2011

Mortal Kombat 2011

این بازی آخرین MK عرضه شده تا به امروز است که در واقع یک Reboot بر Mortal Kombat است. Mortal Kombat در سال ۲۰۱۱ برای کنسول های نسل هفتم و در سال ۲۰۱۳ با نام Mortal Kombat Komplete Edition بر روی رایانه های شخصی منتشر شد. این بازی هم از موتور قدرتمند Unreal Engine 3 استفاده می کند و بعد از مدت ها بر روی رایانه های شخصی منتشر می شود. داستان بازی از دید Raiden محافظ زمین روایت می شود که قصد دارد اتفاقات را بعد از Armageddon تغییر دهد. این بازی بازگشت به ریشه های MK است. با اینکه محیط ها و شخصیت ها به صورت سه بعدی رندر شده اند اما زمین مبارزه دو بدی است یعنی دیگر توانایی چرخش ۳۶۰ درجه وجود ندارد. این بازی موفق ترین عنوان تاریخ MK است، چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ منتقدان. این بازی تنها در ماه اول دو میلیون نسخه فروخت.

x ray ها با اینکه تکراری بودند اما به دلیل هیجانات مسابقه هیچ گاه تکراری نمی شدند

X-ray ها با اینکه تکراری بودند اما به دلیل هیجانات مسابقه هیچ گاه تکراری نمی شدند

یک امکان جدید که به این بازی اضافه شده است، Super Meter می باشد که با ضربه خوردن یا اجرای Special Move ها پر می شود و می توان به وسیله آن Xray را فعال کرد. در حالت Xray دشمن نمی تواند حرکات شما را دفاع کند و صفحه به حالت اشعه اکس می رودو اتخوان های شکسته شده بازکن نشان داده می شوند.

Mortal Kombat در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک از دلایلی که مردم باید کنسول بخرند شناخته شد. این بازی از زمانی که در E3 نمایش داده شد تا مراسم VGA آن سال، اکثر جوایز بهترین بازی مبارزه ای را دریافت کرد. اکثر مجلات تصمیم سازنده بازی، Netherrealm Studios را را برای Reboot کردن بازی تحسین کردند و Mk 2011 را یکی از بهترین Reboot های تاریخ بازی های ویدئویی نامیدند. همچنین این بازی برای داستان عمیق “آن هم برای یک بازی Fighting” ستایش شد. در کل واکنش ها به بازی فوق العاده مثبت بود. این بازی در سال ۲۰۱۳ با نام MK Komplete Edition برای PC عرضه شد.

[jwplayer mediaid=”125200″]

دانلود ویدئو

__________________

به پایان تاریخچه Mortal Kombat می رسیم. اما این مقاله آخرین مقاله ای نیست که در مورد MK در گیمفا می خوانید. مقاله ای دیگر در مورد داستان این بازی در راه است.

همان طور که می دانید، MK نسل بعدی در حال ساخت بوده قرار است ادامه داستان MK 2011 را روایت کند. برای همین به زودی با مقاله ای مفصل در مورد بخش داستانی Mk با شما خواهیم بود.به هیچ وجه از دستش ندهید، چون داستانی اسطوره ای را روایت می کند.

منتظر باشید…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه Mortal Kombat| قسمت دوم: دهه 90 | گیمفا