در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا

در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013

امیر محمد جیریایی
۱۵:۲۱ ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا

سونی سال ۲۰۱۳ را با کنفرانس های مطبوعاتی جهنمی خود طوفانی شروع کرد. ابتدا به ماه فوریه باز میگردیم ، زمانی که سرانجام انتظارها به پایان رسید و رسما شاهد رونمایی از PlayStation 4 با بازی هایش برای تمامی جهانیان بودیم. سپس سونی همین راه را در نمایشگاه E3 2013 نیز ادامه داد و همان چیزهایی را دیدیم که مردم دقیقا آن ها را می خواستند. نگاهی به برخی از بزرگ ترین بازی هایی که قرار است در زمان لانچ این کنسول و یا در تاریخی بعد بیاید ، به همراه قیمت مناسب و ارزان آن ، مطلوب ترین پلتفرمی بود که مردم می توانستد در نسل بعدی از آن استفاده کنند. اما دلیل اصلی که به این نکات اشاره کردیم در این بود که بگوییم که با چنین کنفرانس های قبلی ،  انتظارات از این شرکت در گیمز کام هم فوق العاده بالا بود و حال در این تحلیل قصد داریم ببینیم که آیا سونی در این نمایشگاه باز هم توانسته همان فوت و فن هایی که در دو نمایشگاه قبلی داشت را این هم از آستین خود رو کند ؟ پس برای فهمیدن این سوال با ما همراه باشید.

دموی PlayStation 4 UI

در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی سونی بدون هیچ گونه مقدمه ای  نمایشی از بازی انحصاری ps4 یعنی Killzone Shadow Fall به صورت realtime و همچنین دموی PlayStation 4 UI را به صورت زنده بر روی صحنه دیدیم.  حال قصد داریم یک نگاهی هم به این ویژگی بیندازیم.

screen shot 2013 08 21 at 08 16 03

  ورود به سیستم :

پس از بوت کردن کنسول با یک صفحه ی نمایش روبرو می شویم که از ما می خواهد پروفایل خودمان را انتخاب کنیم. البته بازیکن می تواند به جای استفاده از آواتار پیش فرض psn ، تصویر شخصی خودش را بگذارد.

screen shot 2013 08 21 at 08 16 34

انتخاب بازی :

این بخش بسیار شبیه به PlayStation Vita است و هنگامی که شما صفحه ی اصلی بازی ها در ps4 را انتخاب می کنید با همه چیز مربوط به آن بازی نیز روبرو خواهیم شد. برای مثال دیدیم که نگاهی اجمالی به بازی ، فعالیت های اخیر و تریلرهایی که مرتبط با بازی است برایمان به نمایش در آمد. در صفحه ی اصلی بازی هم ، ما ویژگی های جدیدی را دیدیم که به ما اجازه می داد که تعداد تروفی هایی و پیشرفت هایی که در بازی داشته ایم را ببینیم.

screen shot 2013 08 21 at 08 16 17

این بخش UI در یک نگاه ، شباهت هایی به مدل فعلی XMB کنسول PlayStation 3 داشت اما همچنین توانستیم که از برخی شباهتهایش به داشبورد فعلی Xbox 360/Xbox One نیز پی ببریم. به مانند PlayStation 3 ،در صورت رفتن بر روی هر بازی نیز آهنگ آن بازی را نیز می توانستیم بشنویم.

screen shot 2013 08 21 at 08 16 58

دیگر ویژگی ها :

علاوه بر این که منوی بازی ها بسیار متنوع شده بود ، PlayStation 4 از یک نوار ابزار هم استفاده می کرد که به ما اجازه می داد که دسترسی سریع به فروشگاه PlayStation ، تروفی ها و تنظیمات را داشته باشیم. و البته کاربران این توانایی را خواهند داشت که دسترسی سریع به همه ی امکانات را در عرض تنها چند ثانیه داشته باشند.

 

screen shot 2013 08 21 at 08 17 32

مشاهده ی زنده :

در ادامه از یکی از بزرگ ترین ویژگی های PS4 رونمایی شد که بازیکن با آن این توانایی را داشت که گیم پلی از بازی را که قبلا تجربه کرده بود را ببیند و یا همچنین در هر زمان می توانستیم ببینیم که دیگران هم چگونه به انجام یک بازی پرداخته اند. از این ویژگی با نام “Live from PlayStation” یاد می شود.

 

screen shot 2013 08 21 at 08 18 03

پیوستن به یک بازی :

پس از مرور کردن منو و برای این که متوجه شویم که دوستان ما در حال انجام چه بازی هستند ، بخش مولتی پلیر  Killzone: Shadow Fall به نمایش در آمد و در هنگام مشاهده ی بازی ، گزینه ای برای نظر دادن در مورد این بخش بازی داریم و یا می توانیم به یک باره به بازی وارد شده و در کنار دوستان به تجربه ی بخش مولتی پلیر بپردازیم.پیوستن به یک بازی نیز بسیار سریع اتفاق افتاد و شاید در عرض تنها چند ثانیه طول بکشد.

screen shot 2013 08 21 at 08 19 16

آپلود و به اشتراک گذاری :

پس از بازی کردن Killzone Shadow Fall که در حدود زمان یک دقیقه بود سپس در مورد روند آپلود کردن و به اشتراک گذاشتن تجربه ای که از گیم پلی داشته ایم توضیحاتی ارایه شد و با استفاده از فشار دادن گزینه ی  “Share در DualShock 4 عملیات به اشتراک گذاشتن امکان پذیر می باشد.

هنگام آپلود کردن نیز ، مشاهده کردیم که بازیکنان توانایی دسترسی به اشتراک گذاشتن یک ویدیو ، آپلود تصویر و ضیط کردن بخشی از گیم پلی را دارا می باشند.

screen shot 2013 08 21 at 08 19 24

تایپ کردن در PlayStation 4

در پایان این دمو هم نشان داده شد که چگونه می توانیم متنی را برای پیام دادن بر روی PS4 بنویسیم. این بخش نیز بسیار شبیه به PS3 بود و می توانستیم مجموعه ای از اعداد و حروف را انتخاب کنیم که البته این بار قابلیت استفاده از کلمات از پیش تعیین شده را هم دارا بودیم.همچنین باید گفت تمامی این دمو را Shuhei Yoshida مدیر عامل کل سونی انجام داد.

البته نکته ی جالب ، نمایش Killzone Shadow Fall بود که همگان را یاد آن نمایش Killzone 2 بر روی PlayStation 3 انداخت که اگر یادتان باشد تریلری از بازی با گرافیکی بسیار بالا به نمایش در آمد که بعد ها مشخص شد که اصلا ربطی به گرافیک اصلی Killzone 2 بر روی PlayStation 3 نداشت. اما این بار سونی یک پیغام را نمایان کرد و آن هم این بود که که دوران متکبرانه ای که سونی در اوایل عرضه ی PS3 داشت دیگر به پایان رسیده است.

سپس صفحه سیاه شد و پیام هایی نظیر :  PlayStation 4 کنسول گیمرهاست و سازندگان بازی این گیمرها هستند و پیام های دیگری نظیر PlayStation 4 کنسولی برای سازندگان بازی است شنیده شد. تا به این شکل سونی نشان بدهد که بازی ساختن بر روی ps4 بسیار آسان تر از ps3 می باشد.

gran turismo 6 9

Gran Turismo : محبوب ترین و پرفروش ترین فرنچایز سونی، با قسمت ششم خود به دنبال موفقیتی دیگر است.

Gran Turismo 6 : در ماه دسامبر منتظرش باشید

پس از اتمام این بخش ، Jim Ryan مدیر عامل Sony Computer Entertainment Europe بر روی صحنه آمد و پس از تعریف و تمجید از یوشیدا و با اعلام این که تماشاگران یه کف بلند برای او بزنند! به صحبت کردن در مورد بازی های ps3 و همچنین نقش اساسی این کنسول اشاراتی داشت.  اولین بازی ps3 موفق ترین فرنچاینز سونی از لحاظ فروش یعنی Gran Turismo 6 بود که شاهد یک تریلر جدید و جالب از آن بودیم. نمایش بازی که در این تریلر جالب بود و حاضران را با موسیقی جالبش و همچنین نمایی از مکان های مختلف به وجئد آورد. البته طبق اطلاعاتی که در این تریلر دیدیم ، این بازی دارای وسایل نقلیه ی مختلفی می باشد که با همکاری با برندهای معتبری که در ماشین سازی هستند ساخته می شود و بعضی از آن ها هم از روی نمونه های واقعی الگو گرفته شده اند.

در پایان تریلر هم سرانجام فاش شد که ۶ دسامبر ۲۰۱۳ می توانید در انتظار Gran Turismo 6 برای یک تور جهان گردی باشید و البته این بار دیگر می توانید کاملا مطمین باشید که Gran Turismo 6 تاخیری نخواهد داشت! البته Jim Ryan ساخت فیلم این بازی را هم تایید کرد که البته به غیر از همین تاییدیه چندان اطلاعات خاصی از فیلم Gran Turismo فاش نشد ولی آن چه که مشخص است در این است که این فیلم مدتی می شود که در حال ساخته شدن است.

ضمن این که Jim Ryan توضیحات خیلی مختصری نیز در مورد beyond two souls داشت که البته در همین اطلاعات کم هم نکته ی جدیدی شنیده نشد و همه را از قبل می دانستیم.

sony introduces littlebigplanet hub on psn for playstation 3 35904 1

این سک بوی های دوست داشتنی !

LittleBigPlanet Hub یک سرویس جدیدfree-to-play

در ادامه وقتی رایان در مورد نقش پر اهمیتی که فرنچاینز LittleBigPlanet برای سونی دارد توضیحاتی را ارایه دادعده ی بسیاری از جمله خود من در انتظار رونمایی از LittleBigPlanet 3 بودم که خبری از چنین شایعاتی که قبلا شیده می شد نبود. البته این بازی که با نام LittleBigPlanet Hub شناخته می شود در کل یک بازی جدید است ولی به هر حال قسمت سوم نیست و یک سرویس جدید free-to-play بر روی ps3 می باشد که این عنوان رایگان در اواخر سال جاری منتشر خواهد شد. در تریلر بازی نیز دوباره سک بوی های بامزه و دوست داشتنی را دیدیم که مسلما با ظاهر دلنشین خودشان لبخند بر روی لب طرفداران خواهند آورد. چالش هایی تازه ، ساختن مراحلی جدید و مسابقاتی بر مبنای community که همراه با جایزه می باشد از نکات رونمایی شده در تریلر LittleBigPlanet Hub بود.

gta v big

روزی روزگاری در لس سانتوس

  باندل GTA V در انحصار ps3

آخرین بخش های مربوط به ps3 رونمایی از باندل GTA V بود.  البته این باندل قبلا برای PlayStation 3 در E3 رونمایی شده بود ، اما جیم رایان از یک هدست نیز برای بازی رونمایی کرد که در انحصار ps3 می باشد. همچنین بنابر اعلام وی کسانی که GTA V را در e3 پیش خرید کرده بودند از ۷۵ درصد تخفیف بازی های Rockstar در PS Store بهره مند خواهند شد. به هر حال چه کسی بدش می آید که باندل ۵۰۰ گیگابایتی ps3 را که همراه با یک نسخه از GTA V و دیگر مزایا می باشد نداشته باشد ؟

bl2 new large

Borderlands 2

وقتی سونی PlayStation Vita را احیا می کند : 

به قول جیم رایان حالا وقت حرکت به سمت PlayStation Vita است. همان طور که در اول متن هم اشاره شد عمده تمرکز سونی در گیمزکام ۲۰۱۳ بیشتر بر روی کنسول PlayStation Vita بود و این طور که می توانستیم ببینیم سونی سرانجام قصد داشت که دستی بر سر و روی این کنسول دستی خود بکشد تا بلکه باعث فزایش فروشش شود.
FEZ و Velocity 2X برای این کنسول دستی خواهند آمد و اعلام خبر پورت شوتر محبوب Borderlands 2 نیز از نکات جالب توجه بود. همچنین بازی ها ی Football Manager 2014, Batman Arkham Origins: Blackgate, و Lego Marvel را هم بر روی این کنسول دستی خواهیم دید. اما نباید این نکته ی شاید منفی را از یاد برد که هیچ بازی جدیدی برای Vita معرفی نشد و همه ی این بازی ها یا پورت می باشند و یا برای کنسول های دیگر هم خواهند آمد.هر چند که برای سازندگان مستقل و کوچک PlayStation Vita می تواند پناهگاه خوبی باشد.

psvita interface full

ps vita : می خواهم زنده بمانم !

در ادامه جیم رایان همان حرفی را زد که همگان انتظارش را داشتند. یعنی کاهش قیمت PlayStation Vita . که این بار تا ۱۹۹ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. چرا که بنابر اعلام Andrew House مدیر عامل Sony Computer president ، سونی مجبور بود که برای رقابت با Nintnedo 3DS و Wii U  قیمت کنسول دستی خود را کاهش دهد.

در این بین هم یک بازی خلاقانه و فوق العاده هنری با نام Murasaki Baby هم برای Vita رونمایی شد که این بازی توسط استدیوی ایتالیایی Ovosonico ساخته می شود و در تریلر بازی نیز مشاهده کردیم که از کنترل های لمسی Vita نیز بهره خواهد برد. این بازی توسط خالق Shadow of the Damed’s در حال ساخت است و می توان گفت که Vita به چنین بازی های هنری و خلاقانه کاملا نیاز دارد.

indies 610

شعار سونی : ما بازی های مستقل را دوست داریم.

فرصتی برای سازندگان مستقل :

بعد از رونمایی از بازی های بزرگ ، حال نوبت به سازندگان مستقل با تیمی کوچک رسید که در کنفرانس سونی در گیمز کام فرصتی برای عرض اندام پیدا کنند. اولین بازی که معرفی می شود عنوان BigFest نام دارد که با الهام گیری از فستیوال های موسیقی ساخته شده و شما را در نقش یک پروموتور موزیک قرار می دهد. در این بازی شما می توانید که با ساخت و مدیریت بر روی جشنواره های خودتان ، بزرگ ترین پروموتور موسیقی جهان را ایجاد کنید.

در کنفرانس سونی ویدیو های مختلفی از سازنگان مستقل به نمایش در آمد که در مورد مزایای PlayStation صحبت می کردند و سپس Mark Cerny از سونی به این نکته اشاره کرد که چگونه PS4 قوی ترین کنسول جهان می باشد و در جهت بر آورده کردن خواسته های گیمرها قدم بر خواهند داشت. او همچنین اظهار داشت که بهترین بازی ها را برای ps4 خواهیم دید و نه تنها این شامل عناوین بزرگ می باشد بلکه استدیو های کوچک و مستقل را هم شامل حال خود خواهد کرد و به لطف ارتباط با بیشتر سازندگان در جهان ، این قوی ترین لاین اپ PlayStation در تاریخ می باشد.

در ادامه سونی نیز اعلام کرد که به سازندگان مستقل از طریق بخش های مالی نظیر وام دادن کمک خواهد کرد تا بتوانند بازی خودشان را به خوبی بسازند.

به همین منظور ، شهید احمد مدیر ارشد کسب و کار SCEE هم بر روی صحنه آمد و اعلام کرد که سازندگان مستقل کاملا در مورد آن چه می خواهند منتشر کنند آزاد خواهند بود و همنین بنابر اعلام او ، Ninja Platformer N++ اولین بازی مستقلی می باشد که در این سال انحصاری PS4 خواهد بود و Rogue Legacy هم در سال ۲۰۱۴ برای بار اول بر روی  PS4 و  PS Vita خواهد آمد.

وی همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ هم ، عناوین مستقل Vlambeer’s Wasteland Kings و Hotline Miami 2 ، اولین انحصاری های مستقل PS4 و PS Vita در سال ۲۰۱۴ خواهند بود. البته انصافا سونی واقعا حمات های خوبی از سازندگان مستقل داشته و دارد ولی نکته اینجاست که بیشتر این بازی های مستقلی که سونی روی آن مانور داده برای پلتفرم های دیگر هم می آیند.

ps4 large new size

ps4

 

 لیست بازی های  ps4:

پس از تبلیغاتی که سونی برای عناوین مستقل داشت ، Michael Denny از سونی باری دیگر بحث در مورد بازی ها و عوامل مشوقی که آن ها برای علاقه مندی بیشتر گیمر ها به PS4 و PlayStation Plus خواهند داشت را اعلام کرد.

دنی اظهار داشت که ۱۴ استدیو ، استدیو های سونی را در سرتاسر جهان تشکیل داده اند و نقش اساسی در آینده ی حیات PlayStation 4 خواهند داشت. که در این بین سه استدیوی مهم سونی یعنی Santa Monica, Media Molecule, و Naughty Dog هم در حال کار بر روی یک پروژه ی اعلام نشده برای PS4 می باشند.

برای استدیو های third-partie سونی نیز ، استدیوی The Chinese Room هم عنوانی را معرفی کرد که بعید است کسی بتواند تا آخر اسمش را بخواند ! به هر حال نام این بازی Everybody’s Gone to the Rapture بود که ان چه از نمایش بسیار کوتاه بازی به همراه توضیحاتش دیدیم نشان می داد که با یک عنوانی در سبک آخرلزمانی روبرو می باشیم که البته نکته ی حایز اهمیت این جا بود که این بازی با استفاده از موتور CryEngine 3 ساخته می شود و برای PS4 خواهد آمد.

استدیوی Arrowhead  نیز در حال کار بر روی یک عنوان کراس پلتفرمر با نام Helldivers می باشد که آن طور که متوجه شدیم یک شوتر ایزومتریک در زمانی بسیار دور است که قطعا طرفداران این ژانر با اشتیاق به این بازی نگاه خواهند کرد.

بازار شوتر ها حسابی داغ بود و در این بین استدیوی Housemarque  هم که بیش از این بازی موفق Super Stardust Delta را برای ps vita عرضه کرده بود این بار هم از یک شوتر آرکید دیگر با نام RESOGUN رونمایی کرد و این بازی در انحصار ps4 خواهد بود و قصد دارد که پیچش های جدیدی را به این ژانر اضافه کند. گیم پلی بازی نیز شبیه به همان عناوین شوتر دو بعدی old school است که جاذبه نیز نقش موثری در گیم پلی دارد.

امادر ادامه به بازی با نام Shadow of the Beast رسیدیم که با این که به صورت ۲d می باشد ولی گرافیک و گیم پلی بسیار جالب توجه و هیجان انگیزی داشت. در این تریلر موجودی نمایان شد که در ابتندا تصور می شد که از جناح دشمن می باشد ولی به یک باره مشخص شد که این موجود همان قهرمان اصلیست که با ضربات خشن و بی رحمانه تمام جنبده ها را از سر راهش برداشت و در آخر هم یک غول بزرگ از زیر شن ها سر در آورد که این تریلر حرف های ناگفته ی بسیاری را با خود داشت و می توان حساب ویژه ای بر روی Shadow of the Beast باز کرد.

infamous second son delsin smoke swirling night 1377021670 1152x648

inFamous: Second Son : مواظب باش یه وقت دودی نشی !

سپس نوبت به طرفداران inFamous رسید که با نمایشی از بخش داستانی بازی انحصاری ps4 یعنی  inFamous: Second Son همراه باشند. در این تریلر یک شخصیت زن نمایان شد که می توانست از قدرت هایی درست مثل Delsin Rowe که شخصیت اصلی بازیست استفاده کند. البته خبر بد هم در مورد بازی این بود که دیگر inFamous: Second Son در زمان عرضه ی ps4 نخواهد آمد و تا ماه فوریه ۲۰۱۴ تاخیر خورده است.

Rime نیز یک بازی ماجراجویی بر مبنای دنیایی جهان آزاد است که توسط استدیوی اسپانیایی Tequilla ساخته می شود.

یک تریلر نیز از بخش مولتی پلیر بازی Killzone: Shadow Fall به نمایش در آمد که بازی به شما این اجازه را می داد که به ساخت بخش Warzones بپردازید و یا بخش هایی که توسط بازیکنان دیگر برای بخش مولتی پلیر ساخته شده است را هم تجربه کنید.

سپس باز هم جیم رایان بر روی صجنه آمد و به صحبت کردن در مورد بخش های PS Plus و Sony Music Unlimited پرداخت و همچنین اعلام کرد که Twitch برای ps4 خواهد آمد.

Sony Music Unlimited در روز اول انتشار ps4 عرضه می شود و هر مالک جدید ps4 هم ۱۴ روز اشتراک رایگان PS Plus خواهد داشت و بازی های DriveCLub PS Plus Edition و RESOGUN هم به صورت یک کلسیون برای این کنسول  در روز اول انتشار خواهد آمد. همچنین سونی اخبار هیجان انگیز دیگری هم برای مشترکین PlayStation Plus داشت و اعلام کرد که Assassin’s Creed III یکی از بازی های رایگان PS Plus در ماه سپتامبر و برای کسانی است که در سرزمین های PAL می باشند.

watch dogs assassins creed 4

قوی ترین بازی های یوبی سافت یعنی assassins creed 4 و watch dogs، محتویات اضافه ای را برای دو کنسول نسل فعلی و بعدی سونی به ارمغان آورده اند.

ریموت پلی در بین PS4/Vita به لطف Assassin’s Creed 4

جیم رایان سپس در ادامه ی کنفرانس اعلام کرد که تقریبا تمامی بازی هایی که برای ps4 خواهند آمد از قابلیت ریموت پلی یا همان کنترل از را دور بر روی Vita بهره می برند و برای اثبات این اتفاق نیز یکی از شرکت هایی که همکاری خوبی با سونی داشته یعنی یوبی سافت به شرح این قابلیت پرداخت و مدیر عامل کل یوبی سافت یعنی Yves Guillemo بر روی صحنه آمد و نشان داد که چگونه می توان از قابلیت ریموت پلی بین PS4 و Vita به وسیله ی Assassin’s Creed 4: Black Flag استفاده کرد.

در این نمایش بازی که تمرکز اصلیش بر روی نبردهای دریایی بود ما تجربه ی بازی را به وسیله ی Wi-Fi بر روی Vita دیدیم و این طور که در این دمو به نظر می رسید قابلیت ریموت پلی کاملا بی عیب و نقص دنبال شد و این بار دیگر خوشبختانه خبری از هنگ کردن بازی که در نمایشگاه E3 به آن دچار شد نبود ! مبارزات دریایی Assassin’s Creed 4: Black Flag نسبتا تاکتیکی تر از قسمت سوم شده اما مبارزات تن به تن کاملا از قسمت قبلی وام گرفته شده است. البته در گرافیک بازی پیشرفت هایی را دیده ایم ولی نه آن قدر که شایسته ی یک بازی نسل بعدی باشد. اما نباید فراموش کرد که فعلا در اوایل نسل جدید می باشیم و زمان می برد تا سازندگان واقعا در بازی های خود یک گرافیک نسل بعدی را نشان دهند.

Guillemot همچنین تایید کرد که Sony Pictures and Ubisoft در حال ساخت فیلمی از Watch Dogs می باشند و یک تریلر هیجان انگیز نیز در ادامه از بازی منتشر شد که در این تریلر گروهی هکر توانسته اند جهان را از آن خود کنند. به هر حال هیچ یک از طرفداران این بازی حتی نمی توانند از نمایش های تنها چند دقیقه ای آن هم بگذرند و انصافا هم نمایش های بازی همیشه خوب بوده است. همچنین DLC و محتویات منحصر به فردی نظیر دارا بودن یک لباس جالب فقط برای ps4 خواهد بود.

71d91922f2a85580f291e6fd1ae000d3

حضور minecraft در کنفرانس سونی نیز واقعا از عجایب بود.

شوک خبری :

اما وقتی آرم Minecraft بر روی صفحه ی نمایش نقش بست بعضی ها فکر کردند که احتمالا کنفرانس سونی و مایروسافت با یکدیگر قاطی شده است! ولی خبری که همگان در بهت فرو برد در این بود که جیم رایان فاش کرد که این بازی از انحصار مایکروسافت در آمده و برای PS4 در این سال خواهد آمد ! البته برای دارندگان  PS3 و PS Vita نیز این عنوان در دسترس خواهد بود و بنابر طرفداران PlayStation انتخاب های زیادی دارند که این عنوان جهان ازاد را بر روی کدام یک از کنسول های سونی تجربه کنند.

War Thunder هم یکی دیگر از انحصاری های ps4 است که به صورت رایگان برای این کنسول عرضه می شود.

playstation 4 release date november 15 2

تاریخ انتشار ps4 و تیکه های سونی !

دیگر مدت زمان کنفرانس سونی در گیمز کام رو به اتمام است و زمان زیادی به بستن درها نمانده ، به همین علت Andrew House مدیر عامل سونی بر روی صحنه می آید و همان چیزهایی را فاش می کند که همگان در انتظارش بودند  یعنی تاریخ انتشار دقیق ps4 و البته کاهش قیمت PS3 Super Slim .

مدل ۱۲ گیگابایتی ps3 در حال حاضر با قیمت ۱۹۹ یورو / ۱۹۹ دلار برای فروش گذاشته شده است و اگر شما بازی هایی نظیر CoD: Ghosts, Watchdogs یا Assassin’s Creed 4 را هم برای ps3 خریداری کنید از تخفیف نسخه های ps4 این بازی ها نیز بهره مند خواهید شد.

بنابر اعلام Andrew House کنسول ps4 توانسته رقم شگفت انگیز  بیش از یک میلیون نسخه پیش فروش داشته باشد و در تاریخ ۱۵ نوامبر در آمریکای شمالی و ۲۹ نوامبر در آمریکای جنوبی و دیگر مناطق اروپا با قیمت ۳۹۹ دلارعرضه می شود. به طور کلی این کنسول امسال در ۳۲ کشور خواهد آمد که یک موفقیت بزرگ در مقایسه با xbox one است که در ۱۳ کشور امسال منتشر می شود. البته نکته ی جالب توجه اینجا است که در هند ، آفریقای جنوبی و حتی ژاپن خبری از عرضه ی ps3 در امسال نخواهد بود.

اما همان طور که اشاره شد Andrew House درست قبل از بسته شدن درهای کنفرانس سونی نتوانست مقاومت کند و طعنه ای غیر مستقیم که البته هیچ کس هم نفهمید که منظورش مایکروسافت است ! به این شرکت زد و اعلام کرد که سونی مثل بعضی ها نیست که نظرات و داستان هایشان را تغییر می دهند ، چرا که سونی همیشه به خواسته های مشتریانش احترام می گذارد. که البته این حرف هم با تشویق حضار همراه بود.

22578459 bg1

  نتیجه ی کلی :

به هر حال کنفرانس سونی نیز در گیمز کام امسال به پایان رسید و شاید عده ای بر این عقیده بودند که در این نمایشگاه سونی نتوانست آن طور که باید و شاید خوب عمل کند ولی به شخصه عقیده دارم که دو کنفرانس قبلی سونی در ماه فوریه و e3 2013 به قدری خوب بود که توقعات را از گیمز کام فوق العاده بالا برده بود. وگرنه اگر کنفرانس گیمز کام سونی را با آن دو کنفرانس قبلی مقایسه نکنیم در مجموع راضی کننده می باشد. هر چند عدم رونمایی از یک بازی بزرگ AAA توسط یکی از استدیوی اصلی سونی نظیر ناتی داگ و سانتا مونیکا باعث نا امیدی بود ولی این را هم باید در نظر گرفت که اصولا این دو استدیو بازی های خودشان را در این گونه نمایشگاه ها معرفی نمی کنند و کاهش قیمت Vita و تاریخ انتشار دقیق ps4 را می توان برگ برنده ی سونی در گیمز کام امسال نامید که باعث خوشحالی بسیاری شد. البته اگر سونی بازی های انحصاری خیلی زیادی برای ps4 معرفی نکرده ، دلیل بر این نیست که این کنسول از لحاظ انحصاری با کمبود دچار شده است چرا که قبلا سونی وعده داده بود که بازی های انحصاری زیاد و با کیفیتی برای این کنسول در راه است. به هر حال هر دو شرکت مایکروسافت و سونی شانه به شانه ی هم برای برنده شدن در نسل بعد پیش می روند انصافا هر دو عملکرد خوبی داشته اند و باید تا اواخر نسل جدید منتظر ماند و دید که چه کسی برنده ی این دوئل خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا
در مسیر موفقیت | تحلیلی بر کنفرانس سونی در gamescom 2013 - گیمفا